torsdag 2 januari 2014

den 2 januari 2014



(stillhetsmoln)


stillhetens
moln

faller in över kvinnan

kroppen är
en upplåst tyngd

hon kan i denna stund
andas fri i sorgens vinge

*

(sagodun)


i strandvinkeln
sitter han

med metspö i hand

bambuflöjten
tonar


detta är ej
ett metspö


möt mig
däri bambuträden
andas


en lanterna lyser
upplyser natten


sagodun regnar mjuka
ur hans fingrar

pudrar
drömstigars
behagfulla rörelser


ädla
är

dessa dun
spunna i himmelssländan

*

(droppskal)


fjättrad
i droppens skal


hur kan en droppe i havet
uppleva ensamhet

en pråm
drog åt
oljebältet allt för hårt

droppen inser

endast i dettas ensamhet
kan synen vidgas

viskar
hur länge

kan en droppe leva

i beskådan

*

(ej länge)


havet susar
räkna ej tiden i länge


se
detta dun

ädla
är

dessa dun
spunna i himmelssländan

*

(isandeblå)


i vinterland
sitter han

med de isandeblå
ögonen

fästade in i origos

oändliga skönhet

han bär mantel med invävda
vita fjädrar
snäckor

pärlor
skimrar

huden andas brons


åldern är sprungen



han viskar ömt

fästade
är ej

ögonen mina


jag följer din rörelse

*
(jordens sånger)


det vandrade en vind
genom det gulnade
pergamentsgräset

jag knäböjde
vid den stora vita stammens
knotiga rötter

låt mig se
det jag ej kan se

hon sträckte sina händer
lade mig ned

jag lade mig ned
i jorden
lät det stora trädets
rötter
inträda

blodet hördes sjunga
jag hörde blodets sånger

och jag såg

min hud talade
vägarna

talade stammens längtan
talade kronans
grenarnas vägar
pärlor
blad
blomst

allt sjönk in

jag hörde blodet sjunga

in i grottan bars jag
där kristallerna renar
alla sår
där oblatselden
andas
vit

jag bars av nattvakaren
bars i nattoks spann

in i grottan däri kristallerna
tonar höga

därvid
tonerna rör helande
vid alla sår lagda

lyftes
av den vilken håller ljuset
in över drömstigen

bars genom
oblatselden
däri kanterna varligt fördes samman

renad bars jag ut

helt stilla
hörde jag

jordens sånger ljuda
blodet sjunga

Inga kommentarer: