lördag 18 januari 2014

den 18 januari 2014



(ögonland)


ängen
i ögonland

andas diamanter


hon plockar bladen
i silverträdets medgivan
släpper bladen
i nattens sidenandning

hon kallar in folken
med gnistrandemantlar rena

de lyfter kolen
ur milan

*

(rödbröstade)


rödbröstade
rör vid
trädens snöblad

frigör gnistmoln


kanske
viskar domherrarna

vi dömer er
in i skönhet

så vackra är
trädens vita i vinteräng


de rödbröstade
tillåter mig möta

min farmors
glittrande kärleksögon

i ett av gnistmolnen
*

(pergamentshänder)


pergamentshänder
lagda i frid

andningen
svävar

in i snövidas
stillhet

stämman i rosenringen viskar

allt är
väl

*

(pansarmur)

pansarmuren
splittras i tusenpussel

faller
isär

faller mjukt

viskar

plocka
plocka
bär

jag föll
isär

till seende av
pusslets helhet

lyft bären
in i skönhet

jag är isen vilken
stillar vågen

jag är handen
vilken rör vid ditt bröst

jag är ögat
vilket vaggar dina tårar

jag är viskningen
vilken lyfter din smärta
ut
ur sken

*

(tystlyssnan9

jag lyssnar till tystnaden
utanför mitt bröst

i de fallande
snöbladen

ber dem
smälta
in


låt denna tystnad
bli min insikt

trädfolken öppnar sin andning


*
(handfallan)


likt händer
mjukt fallna in i bön


kom
vagga mina stigar
lugna

i vindens
trädgunga

hon för samman

det vilket faller

isär

meningen är hel

svår
är ej att följa


blommorna står
likt bjudande skålar





Inga kommentarer: