tisdag 14 januari 2014

den 14 januari 2014


(snöbollar)

mjukt
rullar hon
bollar

tänder lyktan i natten

till stigen vilken andas
vilsen


mjukt formar hon

hjordarna
vilka betar i stjärngräs


med slutna ögon
svara hennes händer


den vilken ropar
i gnistvindens vita

*
(språng)

jag springer
ut ur

skymningen

tager ett hopp
för att nå

stjärnan

i ögonens djup

faller
in i

nattens svärta

med hoppet vissnat

i min hand

*

(ispupill)

ispupillen
blickar

in i nattens gnistskogar

vaken
en skugga
pudrad med nysnö

den
vaken
ispupillen

kallar mig

jag anbringar steget
sjunker

stiger ur min kropp
tack

att du bar mig

och jag vet
att bubblorna
vilka stiger
är

mina regnbågsdrömmar

*

(dagshänder)

dagens svala händer
omsluter

min feberheta panna

tankarnas
tröga
malströmmar

ändå virvlande

höghastighetstågen
släpper rälsen

jag dras med
ned i stupet

stupstocken
släpper bilan

silverskäran
skördar mognade ax

i snöfältens
sidenjordsblom

*

(kunde mina händer)

kunde
mina händer

knäppas i lugnets stilla
stämma

i förnöjsamhet
blicka in i

granens alla kulor
röda av glas
med guldkragar
med silkestrådar

följa änglarnas
rörelser
änglahår

runt stjärnans blida
ljus

kunde jag
så somna in
i klarhet

vore det
mitt hjärtas bön

*

(tåren)

en tår

kysser min nacke

minnet av dina läppar
så snuddande nära

i dessa minnesskogar
lever jag ej



Inga kommentarer: