måndag 27 januari 2014

den 27 januari 2014


av en droppe

av en tår
kom ett liv

levnadsväsen vackra

ser
din hud skimra


bak slutna
ögonvärldar
strömmar oceaner

i mjuka vågor
svall


en vind rör vid
din andning

dina ögon öppnas

i ro


(ur bolster)

virvla
virvla
mjukt

drömdun ur bolster

täck min trötta kropps
spruckna

in i vitas
helandeblad

låt mig så tindra
i nattens djupa dunkelhet

*

(snögnistor)

så andas
snögnistor

nålar morrar en del

andas
snögnistor

tänder eldfacklor
lyfts ur brösts hävda

tänder viteldsbålet
lagt av vita stammar

den gångne seglar
hav

*

(mjukstövlar)

träd mjuka stövlar
på mina fötter

linda sjalen
tätt om mig

bär mig
sätt mig ned

in i detta vita vackra

låt mina grenar
gnistra för dig

lägg mig i det fallna

låt mig minnas
stunder av snöänglar

låt mig andas mig levande

en
gång

*


(rening)

stryker kajalen
ur mina
ögon

putsar svärtan ur
grytans lock
spisen
brinner

i tacksamhet
sköljer mina ögon

byken i flodfårans öppna istrimma

Inga kommentarer: