fredag 3 januari 2014

den 3 januari 2014



(väkterskan)

träden samlas

vid eldens bidan
i bergens ring



skrudas med knoppar
med pärlor
med regnblad


hon
väkterskan
lyfter lågan

in i opalskålens
skimmerhänder


i dagarnas sjunde


är arken skrivna


med
eldskrift

i kärlek

*

(sepiaskog)

sepiaskogen
andas milda toner


mina ögon vilar stilla
i mossans rena
droppar

vildblomster

skapade i kristallandning


vinden
rör vid träden

droppar faller

rör vid min huds
öppnade
upplevelse

*

(slutna ögon)

jag har slutit mina ögon
in i molnerts doftande stillhet

vilar
i

denna mjuka tystnads vila


mina ögon
skådar

skönhetens vävarhand

*


(driver)

smärtan driver
hjordarna

nedför
ryggens kotås


jag lägger händerna över

knivar
vrids om


sakta
sakta lär jag mig
vandringen

floden färgas röd

i ravinens mitt

hjordarna stillnar
i bröstdalen

*

(jag vet)

jag vet
att detta mitt livsblad
vänds snart


stilla
somnar min kropp
befrias snart


smärtans stegrade
är min förtäljare

*


(svanen)


svanen

störtar till marken


fjädrar
skruden
splittras


ett blödande
drömmoln


sjunker
in


marken
från under
ifrån

stiger tårar
rubinröda

rosenknoppar

Inga kommentarer: