lördag 25 januari 2014

den 25 januari 2014


(ishorn)

han blåser
i hornet

medhavda

snidat ur
isvindens
dräkt

forsen stannar
i gnistrande rörelse


stenarna bär
kristallmantel


skogsbarnen
åker kana

till forsens kluckandeglädje


skogsbarnen
kittlar

forsens isdröm

*

(tvennetomhet)



mjuka
löper tassar


vinden lyfter
snövirvlar

där vid berget
möts

tvenne tomheter
i rörelse


stjärnor strålar
gräset skimrar

allt
gläds

i

tvenne
tomheters

mötesrörelse

*
(drömrosor)

isen gungar i vinden
medarna knakar

djuren
råmar

hon ser in i
eldkammare


däri gnistor
andas stjärnor


hennes ansikte
är leende
skimrande


gungstolen
vaggar en kvinnas
drömrosor


månne
doften

förs till den
vilken tömt

sina tankehänder

*

(ekråd)

ekarna håller råd
i bergsmilans krets

det dånar en stämma
näri tonen stiger


stenar stiger
upp ur mossans djup


skeppet är kommet
från vida

hon bär ett radband
med runor


ekarna trädde
färden

stenarna gav bladen
bergsfolken
fäste tecknen

cirkeln är
fullbordad

i rörelsens tomhet

vit andas
gryningselden

hon lyfter
tomhetens

fullhet

*

(insiktsro)


de ögonen sökte mig över strandlinjen
jag tillät ögonen störa min insiktsro
den mjuka ögonstämman
skymde

röstens trånad
*

(fingerfrusna)


mitt hjärta viskar
jag vill

leva



ur bädden steg jag
tanken
förledde mig

ur hjärtat



knäppte upp
min grå
vandringsstråke


rörde vid
strängar


vindar
kysser mina fingrar isblå


isen
havets täcke
rister
dun ur fickor
stiger
virvlar


med en vind
rörs mina sinnen

Inga kommentarer: