måndag 6 januari 2014

den 6 januari 2014


(regnfjärilar)


regnfjärilar
rör vid nattens sömnblad



järneken andas
blänkande


regnfjärilar
skrudar
grenar

med lanternor av glad


av kristalls
kvartstoner


regnfjärilar
tvagar

orosdrömmar

i pyramidens
sannhetskälla

stiger
ut i
in

*

*

(alldeles själv)


händerna
finner ej fäste
fötterna halkar

snår
taggar
klor river

jag blöder
varför vredgas du
älskade klippa

jag trodde jag var kommen till att
friblicka in i skönheten
flodens vackra virvlar
hängbron trodde jag
väntade


i klart blått iskallt sken
insåg jag att
här står jag på kanten till graven
vem knuffar mig i
det gör jag
alldeles
själv

viskar jag

allt har jag skrivit
alldeles själv

*

(solstigar)

solstigarna
är lagda
i veck


i geishans hand
sveper solfjädern

kimonon
är den utslagna dimman

trummorna ljuder

hon är rörelse i vinden

*

(du skriver)

du skriver
din andning in i orden


fjärran
ifrån

var afton
tänder jag

eldskålen i fönstret

led stegen
ur andning till

du är
mig

saknad

*

(takhamrade)

takens hamrade
kopparklanger

petroleumblå
andas

näckrosbladen

rosenspaljéer
följer flodens lopp


hon vilar i vattenfallets
stillhet


hon håller varligt
en morgonstjärna i kupade händer

ser djupt i tempeltonen


Inga kommentarer: