torsdag 23 januari 2014

den 22 januari 2014



(bergsjonglerare)

berget
står i

nordanvinden
jonglerar

med stenbollar


stenbumlings
bollar


bumlingarna
fnittrar
det hisnar så
kittlande i magen

maggropen


varligt sätter berget ned

bumlingarna


tänder lyktan
i kammaren

förtäljer trädens väg

in i barnens lyssnarögon

*

(vinterfåglar)


nötskrika
skriar i vinden

sidensvans
breder ut

sidenjordar

vinterfåglar
rör vid viteldsblad

*

(kristallide)


de rör mjukt
vid trädens

kristallide
vinteride


kisande blickar träden
in i vingrörelser

de tofsbärande
strör toner


glädjetoner
in i ögon halvslutna


snöblad

virvlar skönhet

*


(kakel)

rad
efter rad


fog till fog


rutor
i blanka ögon


med nålsfina penslar
sitter en kvinna

i fjärranland


vid
oljelampan

invid eldens stämma


kvinna målar bårder
ur bardens stämma

*

(torgstenar)

torgets stenar
lagda i ring

lagda i stjärna


suckar
i avsaknad


händerna de trygga
sättaren vilken besvarade orden


vart
är de

komna


fötterna
hans
bara

frisanden han målade in

vart
drog de

sättarens ord

band de orden
inom låsta ramar


torgets
stenar
lagda i ring
i stjärna


hör brunnens torrlagda


dockan dansar
i ringar
av guld

ur djupet glittrar droppen

han
är här

avsaknaden
är ej hans närvaro

av
saknad


saknad
av

vandrarnas ögon
är det ni upplever

i bladens ådror

*

(och där här)


och där

under den vida kronan

av det upp
och nedvända
kristallträdet


sökte jag andningen


korsetten
knöt jag upp

de korsade
taggtrådarna


upp ur havet
såg jag den tunga kroppen

andas
andas



vinterfåglar
rör vid
trädens kristallide
vinteride


sol skimrar mitt brösts inre


berget släppte ut
sitt långa hår


och där
i vattenfallet
tvagade jag tvivlen
ur mina händer


så mycket längtade jag
till
in i samtalan


jag hörde ej dånen


en snöflinga
föll


dina läppar snuddade
vid


med dig
älskade

talar jag

här

under den vida kronan

av det upp
och nedvända
kristallträdet


vi andas med de glömda sångerna

i sikt

Inga kommentarer: