måndag 10 mars 2014

den 10 mars 2014


(stämma)

min stämma
lägger jag i vinden


vindarna

min kyss lägger jag i vinden
vindarna

var
berörelsen sker

kan jag ej veta

*

(virknålen)

jag har täljt
en silvernål

ögat är mitt hjärta
kroken är en droppe


given av månsilverträdets tårar
trädet viskade

du har ej hört

jag har täljt en silvernål
nu virkar jag

livstrådens stadga

*


(vet)

jag vet
att våra händer
rör vid varandra


däri stigarna är tysta
däri våra lågor
upplever varandras


jag vet
en äng

däri vildblomstren lever
under öknens sandhud

*

(”)

du kan icke höra tonerna
näri du slår hårdare än högre

*

(”)


lyssna till fåglarna
hur de faller in i varandra
så stiger sångerna
in i ditt hjärta


*

(”)


omfamna hennes hud
med dina ögon
gläd henne i din närvaro
i dina ögons händer

*

(”)

andas in saktmodet
blommor hastar ej ur bädden

*

(”)

lägg din hand
mjukt till din kind
viska
jag älskar dig
och du skall se ringarna i träden
i havet

*

(”)

bind dina penslar
med själsstrån

detta binda är ditt själshymnsvar

*
(mussla)

musslan
tiger stilla


pärlan bär orden
inom


jag gav orden till pärlemorfjärilen

den lade sig stilla
så stilla med förstlingsordet

ordkornet


stilla
tiger musslan


allt medan pärlan
växer

soltigrar vakar
in i

under
akacieträden
i det höga savanngräset

regngivet

*

(ögonvinden)


ögonvinden
rör vid kvinnans blottade
fingertoppar

floderna
silverfloderna
höjde hennes bröst


ur sankmarkers
rottrassel

*



(svärdslilja)

hon steg upp
ur sjön

hon bar ej svärdet i sin hand

embryot
till en svärdslilja
bar hon


ur sjön steg en kvinna
varsamt bar hon

denna späda droppe


planterade droppen
i strandhanden

Inga kommentarer: