fredag 7 mars 2014

den 7 mars 2014



(kortordad)

det kortordade lämnar utrymme till helheten
det tysta lämnar utrymme till skapandet

*

(vem)


kan veta min smärta
bundit för alla speglar här i hemmet
har jag nu gjort
med svarta
flor

*

(")




den enda jag kan förändra är mig själv
genom mitt hjärtas stig





(”)


allt har behov av rörlighet
så stillheten är näri du tystar dina sinnen
samt stiger in i
just

lyssnandet




(”)

blodförgiftningen kom av stickan du ej såg
ej av stickan

*

(”)


det förbittrade hjärtat
är en fågel utan vingar
är snäckan utan gångar
är den slutna handen

*

(”)

snubblade du
förlåt dig
du somnade in i din vakenhet

*

(”)

fistelgångar

jag upprepar
kroppar kan ej förenas
det är oftast ett försök att stabilisera
det förgängliga
förgängligas
det är oftast ett försök att manifestera
resa en vägg ett skydd mot din egensmärta
din egenrädsla
dölja flykten från dig själv

(”)

allt stilla är i rörelse
emotionsrörelse
se ökensanden


(”)


stillheten är att komma överens med dig själv
om ditt själv i dig själv
stillheten är icke att vira om dig hårt
barnet lindades
för att barnet ej skulle skrämmas av sig själv
skrämmas av sig själv för sina egna rörelser


(”)


med slutna händer kan du ej nå mötet
dina knogar stegar blödande brant uppför
stretar emot


(”)

du kunde ha låtit mina stigar vara
såg du att jag var ett törstande hjärta

det var ej du vilken lät
det var jag vilken lät dig

*

(läkevinden)

läkevinden
andas


tyllgardiner
svävar

mjukt


släpper in
regndoft


baddar den mattades läppar


rör vid blåmelerade
händer

malva
nynnar

sommarträdens
gårdar


hon är en fjäril i ängen
rör vid

mästarens
drömmande händer


tyllgardinen är ristad i ödehuset

*


(vinden)


vinden
rör vid

det slutna

ljuset flyter in
i mjuka strömmar


rygga ej undan


i begynnelsen skär ljuset rent


det gör ont


öppnar
origos väg

in i havsäng


vinden
bär


det öppnade

Inga kommentarer: