måndag 3 mars 2014

den 3 mars 2014


(järnfilsspån)


järn regnade ned
in i hennes hud

i höstanemonernas
 öppnade ögonskålar


nu stiger järnet upp i mognad


(dagvända)

hjordarna
galopperar genom natten

driver drömmolnens
höga

präriegräs

framför bergens
sandstensröda
mantlar

hjordarna målar
dagvändas
gryning

*

(stjärnäng)

i stjärnängen
sitter en moder

kjolarna
är vida

utbredda

hon vakar med
glittrande korn

elden
elden håller hon
i händernas eldstad

hon är en kvinna
med insikt

*

(inrelängan)

allt bär en inre längtan till mognad
i det ringarna fullbordas
förenas den så kallade yttre mognaden med den inres

*

(din hand)

din hand älskade
är ett hav

djupa stiger sångerna

mina ögon
tvagar jag
i detta hav

*

(trädviskning)

träd
viskar i natten

andas snöblad

det gläder oss andas
dessa blad



denna skönhet

så andas trädvävare
i visshet


till de vitas hov

*

(kupad hand)

hon kupar handen
bak lågan

en vägg
reses


hon blåser varsam ut
lågan

följer
rökspiralens slöjor


så detta är
min nuresa


det är vackert
se väggar skingras

ej hållas hårt
av minnen

*


(ordkyss)

du kysste ordet
lade det i vinden

i natten syntes en fjäder stiga
samt singla mjukt
ned

en ordfjäder snuddade vid
en vakenstrimma

min

*

(sistaförsta)


det fordras mod till detta så kallade sista steg
meningens sista steg är det första


*

(mognad)

meningen
intentionen är
den inneboende längtan
allt bär till mognad

den är en djupavsikt
vilken har behov av din
av
sikt
det vill säga
jag ser
jag följer

Inga kommentarer: