söndag 30 mars 2014

den 29 mars 2014

(irrbloss)

irrbloss
skälver

var är
lyktans glas

lågan skimrar genom
fingerväv


lykttändaren

lyfter fingrar

irrbloss samlas
i ro


lågan
stiger
stadig

i kretsens
glasvandring

*

(snart)

snart
skall min hud


brista ut

i tusende
fågeltoner

i lovsångsljus besjunga
de gryende orden

fjärilsvingar skall fläkta
min andning


snart

nalkas
trädens blomning

*

(svartvitsvakare)

de svartvita
vakar

i lärkträdets topp


skådar
in i stadens ögon

följer varje fothänders görelse

gräsvingar
lapar sol

ekollon
glipar
purpurröda


min hud andas fri
ur tjälens grepp

*

(floddröm)

jag drömde floden

där mina stigar
är

välkomnade

han
inväntade mig

lutad till vidstammen


redde ut
rotkorgens mening

*

(”)

de lade stigarna
de glömde stigarna

utan sin vetskap
lyfter dem
deras fotblad i i stigarna

*

(”)

du tror dig börja ett nytt
säg
hör du ej pendeln

*

(”)

så länge du undviker
ej ser din stjärnhet
leder allhetens hjärta
i samklang med ditt hjärta dig
till din stjärnväg
stjärnhet

*

(”)

de ord vilka droppas in i dina fingrar
ändra dem icke
hur konstiga dessa än höres
de orden är
just
de orden






Inga kommentarer: