tisdag 18 mars 2014

den 18 mars 2014


(gnugga)


vid floden
står en kvinna


hon gnuggar kläden
rena


brädan
klappbrädet sjunger
trummar


ångan stiger
såpbubblor stiger

hon sköljer i trenne


tankarna rena

hänger kläder i vinden

till torka

*


(trogen)


trogen
blickar

skogen in i kvinnans händer

flata stenar
bäddar in
tjärnen

vandraren lyfter stenar


bjuder
oblater

i de sargade stigarnas
blad

*

(tro att)


vagga min stämma
så trött


in i pärlljus

vagga
mitt hjärta
i min tro att du
älskar mig

vagga mig
en liten stund

låt mig tro den stunden
dess oändlighet


slut så
mina ögon


i den stund linsen
brister

*

(bryta)

i den lilla stugan
helt nära
forsen


forsen vilken talar
ur sjön

sjön vilken vilar stilla i fågelvingar
sjön däröver han
lade bron

den vita bron
med mjuka kvistögon
vilken viskar

näckrosors
hjärtan


till henne
med de vida linnekjolarnas
vinröda fägring

med manteln vävd i midnattsblå
klarhet


hon kom
stilla


röken stiger ur bagarstugan
för dofter till honom
vilken lade bron
till henne


röken viskar
kom

kom min älskade


i det höga plymgräset
bjuder hon honom
brytbröd

låt oss bryta tystnaden

*

(oroshärd)

oroshärden
är bröstets svepning


tung är
tyngden

tung


mina händer är
de fallna höstlöven

pressade

i herbariet

*

(längesedan)


länge

sedan

ett ögonmöte

alla dessa
ord


fläktande
spruckna

solfjädrar


länge
sedan


ett ögonmöte

*



(”)


brunnen ligger helt nära dig
brunnen ligger ej längre
än dina händers
spannar
når

*

(”)

solen bryter igenom
detta bryta bryter ej av
söndrar ej
det är att lyfta täckelsen
det är det skira ljusets andning

*


(”)

det är näri du stillar din iver
du når solbladsängen


*

(”)


lägg handen mjukt till trädets stam
innan du fäller din mening

*

(”)


sträck dina händer i bejakelse
ångern i samma skeende
knyter andningen


*

(”)

lägg stämman din i nyckelharpans stall
nycklarna växer i skogen
beta i gräsets höga
lyssna till

stämmarens närhet

*

(”)


den verkliga innebörden
lindrar din osikts
åverkan


Inga kommentarer: