söndag 30 mars 2014

den 30 mars 2014

de stora djuren
andas i hornen
trumpetar

marken vibrerar

i det de vänder sjööga in i sikt

i det de fläktar hettan ur tankens slutna
hjässglob

*

(broväktare)

tvenne
väktare

vakar vid brofästets in

vid brofästets ut


nio
lotusar vilar i ring


i mitten slumrar hjärtblad


i vars hand

kvinnan
slumrar

sövd av

tröstevingar

*

(vaknandedröm)

i natten
såg jag en fågel flyga

störta
in i väggen
in i väggen
där väggar möts
i

in
i ut

takåsens vinkelhörn

jag blickade ut
av slaget
undrande
varför

fågeln är en skata
en hök jagde skatan

så gärna ville jag fånga bilden
med linsen
med kameran

då flög de

och linsen kameran släcktes innan dess

jag insåg att bilden lever med mig inom

och höken kan vara en falk kan vara en ormvråk
huvudet var vitt
skatans vinge var skadad
släpade efter

ändå
flög den

det var som
som att rovfågeln gav skatan styrka
läkte vingen

i natten såg jag en skata störta
jagad av jaktfalken
så gärna ville jag fånga bilden
med kameran visa

linsen den brast

jag insåg
att de bilder vi minns
är
de verkliga

*

(jordeögon)

pärlhyacinter är samlade

runt

dammens öga

skilla följer
i mjuka piruetter

vaknandet
stiger in i

jordeögon

*

(minlängtan)

min längtan
bränner

bränner mina fingrar


med ett vassrör
rör jag i askan


glödkor flämtar
ännu


här
och
var

gnistor stiger


min dans
varar ej länge till

stranden sinar
sinar i mina händer

sjön gråter
utan att nå

min släckta eld

*

(eldhav)

eldhav stiger

ur korgen
med det lagd
locket på

svedda blickar marker

ruiner målar caligrafi

silhuetter viskar
klarnande skyar


eldhavet förtäljer

förtäljer


åsarnas
vandringsfärder

*

(insiktsgråt)


trummorna
hörde du ej

i natten

det var
hjordarnas uppstigande

ur den
täckta

sannheten

det var
hjärtats väg

vilken i kärlek rev upp
minnesröken

det var cypresserna
vilka släppte

insiktsgråten
fri

*

(kronträd)


det växer ett träd

ur min
kronskål

bladpärlorna
regnade ned

sjönk in

steg ur
jordens
rotandning


var gång jag andas
lindas bladen ut

bryts sigillets karmin

varsamt

trädet viskar
tecknen

*

(”)

döm icke stenen för den kyla du tänker
du kan med dina fingrar värma det du tänker
utan ditt finger medvarande

*

(”)

hur tror du våren kan grönska
utan dina ögons vidrörande

*

(”)



de bilder vi minns
är
de verkliga




Inga kommentarer: