tisdag 11 mars 2014

den 11 mars 2014


(blå)

blå
ljuder klockan i ängen



berget lystrar

soltonen skrider

*


(”)

säg mig
leder alla dörrar ut eller in
in eller ut
välkomnar dörrarna
eller
viskar dörrarna
far
väl

*

(”)

stigen ur bädd
strålar tonens skapande hymn


*


(”)


drag inte din stängel upp ur jord
lyssna till ditt hjärtas rytm


*


(”)

slå inte dina gångna stigar
hela skavsåren med din kärlek


*


(”)

kan du se fullheten
stiga in i tomheten
tomheten stiga in i fullheten
så vet du att natten är dagen
dagen är natten
i dina stillade sinnens närvaro
den tystnaden svara urtonen


*


(”)

kan du släppa din egenhägring
skall du höra gryningens daggdroppar
sjunga ditt hjärtas lovsånger


*




*
(min ålderdom)


jag vet
så skall jag ej tänka

jag drömde
om en
närvarande närhet

den
handen

jag drömde om en
närvarande närhet

satt vid stranden
hörde havet tala

jag inser nu
att ensamheten är
min ålderdoms närvaro

mina tårar skall vattna
mina händers vissnande

*

(stenmakaren)

ädla sten
i handen hos stenmakaren


vilar matt
i din vandring

stenmakaren
putsar dina ögon med finduk


fasetter vaknar
sakta

hon har vänt synen nu

djupt in i hjärtskogen

lyfter hon
bladverkens
vikta servetter

stenmakaren öppnar handdörren

*

(han)

han kommer
genom drömskogarna


bär ett knippe
silverpudrad vass
i följe


ögonrosor
andas nattstilla
i fjärran stiger gryning

*

(solblad)

hon hälsar
dagens solblad

lyfter skålen
med purpurdagg


baddar ögonens strävan

Inga kommentarer: