tisdag 4 mars 2014

den 4 mars 2014


(längtan min)

min
längtan

har jag skrivit
in i varje strå

in i trädens stammar

in i stenars händer

in
i

varje andningskorn

är min längtan
skriven

det svarslösa möter

*

(tillkomme)

till komme släpper ut sitt långa hår
kammarna skimrar
i havskänning

*

(marknadsplatsen)

de har lämnat
marknadsplatsen

månglarna

tystnaden landar

ett blad
ur

balsamregnen

totaro
viker ut manteln

rötterna skänker lä

*

(vemodston)

det ljuder
en vemodig ton

svävar

rör vid hennes havshud

snäckorna
är brudens pärlkrona

för dig
är jag
vacker

brudens pärlkrona är
snäckorna

svävar
mjukt
ned

in över slöjans långa släp

maneter skimrar vägen
lägger tonen i hennes hand

hon lyfter
dess säregna skönhet
till sina läppar

denna ton är den lyftade
saknaden

de svarandes lycka

*

(bejakelseträd)

bejakelseträdet
släpper alla blad

in i vindarnas
fingerknoppar

*


(eldhjärta)

hon ser träden

skrida i nattens
stillhet

barkmantlar böljar

smeker
gångstigarna

gjorda av dag

helar
läker

träden samlas
där stenarna blickar
djupt in i eldhjärta

de skänker henne
gryningsmod

hon ser
trädens stillhet
i dagmöte

hör stenarna andas

*
(””)


lägg ej större tyngder på dina axlar
än du mäktar bära

*
(””)

upprättelsen
den sanna
är insikten av att det pålagda
är det vi tillåter läggas på
våra axlar

*
(””)


näri droppen faller
vet den
att dess innerligaste önskan
uppfylls

den landar i insikten av
jag är
havet

sjunker in
i havets hjärtpupill

Inga kommentarer: