måndag 31 mars 2014

den 31 mars 2014

(kolibripenslar)


kolibri
hörde jag

sväva

i mitt bröst

kysste knoppars
slutna nektargömmor


nattens kopparglöd

uppfyllde mina lanternahänder

*

(molnstäder)


molnstädernas
mjuka


växer i stigandetoner


molnträd
andas
lummiga skogar

solmolns
vita blad


doftar
siden

*

(silverskålsblom)


i silverskålen blommar
blå

kalla


midnattsgrynings
kalk

en blykula
genomborrar luften


han har följt henne länge
i dagars nätter
i nätters dagar


hon vattnar
jordbåren


med sin utsläckta stängel

*

(natthållan)

så håller jag natten
i mina kupade händer


räds icke
detta

mörker


mjukt faller regn

bäddar sömn
ur stjärnfyllda

*
(mjukfingrar)


hör du

de mjuka fingrarnas dans


fingrar
lapade
solstrimmor


i dagskålen


baddade stenens
feberheta panna

stenen viskade
ögonstigar

hör du
de mjuka fingrarnas
dans


ögonstigen
viskade stenen

till din hjärtserenad

*

(solirisar)


tussilago
vid bäckens kant

kysser mina
ögon



vari floderna så länge
rörts
upp


slammet sjunker


vinden avkläder
lyfter mig

in i bäcken


jag stiger in i
molnskogens

lummiga
välkomnan
*

(”)

döm icke det osagda
efter det du tycker dig se

*

(”)


kvarnen mal skalen
till brödets givargärning

*

(”)


kornet sörjer ej skalet
i det kornets blottade hjärta
andas i frimognad

*

(”)

ur det hårda sträcker sig spirandeviljan
fjädermolnspenslar jämnar ut det tappade
bladansikten skimrar

*

(”)

livet stampar ej samma steg
livet lyfter stegen

*

(”)

havet är aldrig stilla
jorden är aldrig stilla
allt kommer an på rörelsen
i ditt medvarande


Inga kommentarer: