onsdag 19 mars 2014

den 19 mars 2014



(vaja vaja)



vaja


vaja

granvingar i skogen

skogen vilken
omfamnar

berget med de
djupblå
midnattsögonen

vaja

vaja


grantoppar

vari ugglor vakar
i nattstilla

väcker bäcken

bäcken vilken rinner
utför bergets sida

bergssida

vaja


vaja

bär silverne bjällra

vallare


öppnar strupens sånger

trumman
ljuder
hjärta

av hans smekande
inlyssnan

*

(tack)



tack
ropade vinden

hon sade

rör vid min hud


det var den gången
näri liljorna
bjöd

vandrarna


riddarna


källans vatten
stigen ur sten

ur kalken
med vilken hon vakde

prästinnan av
de sju vita

seglen

hon band
de röda banden

hon säger

hela min huds
revor


vinden ropar
tack

med den stämma
endast


meningen
kan

höra

*


(minns)


du den gången

näri du strömmade nedför

trappan

rullande stenar



den gången
våra
ögon


möttes


jag läste skiljandet
redan innan
du gav det i gåva


naken ställer jag mig i vinden
suddar ut

fingrarna
vilka brände huden


i oförståelse

*

(tröskelsteg)


du steg över tröskeln
till mitt slutna
drömöga



jag tillät dig


kände ej draget
i den stund du steg in



lyssnade till
din stämma


hörde
endast sagogrynen klinga


när dörren slog igen
så hårt

upplevde jag dragets
fulla styrka



eftersmaken
är sköljd


ärren
får jag bära

i kärlek
i min hud


så kan jag trösta
de gråtandes

fingerblad

i
insikt
av

ärrens brännande skov

*

(silverstrålande)


silverstrålande
andas

nattmarker


i gnistrande kaskader
speglas


stjärnhymner


tonar in
i de slutnas


brunnar


väcker själens svarslåga


hon ler
silverstrålande


smeker barnens
sömnlugn

*




(glasboll)



hon
kupar händerna
runt bollen av glas

av is

kristall
du vackra

viska ditt inre
i mina ögon


mjuka dun
tystdun

bäddar in hennes fotblad


hon möter

ren

klarhet

*


(snöfjärilar)




hör
dessa snöfjärilars
stämmor


tysta
viskar

snöfjärilar
stjärnvägar


endast
i din egen tystnad


hör du
det

ren
tystnad är


*

(husklättring)




husen klättrar


klättrar
ur havet



uppför berget


vitkalkade är väggarna


blå
är fönstrens ramar


dörrarna står i inbjudan








(”)



se smulorna på marken
fåglarna pickar ej dina utlagda stighem
se kiselstenarna
de lyser upp dina mörka stunder

förkasta icke tecknen

*


(”)


leran vet att krukmakaren vet
därför formar leran sig efter hans händer
därför följer de varandra

*

(”)

med pansarmoln
murades ögonen igen

använd dina mjuak penslar
till frigörelse

se din hud glöda
in i skimrande skönhet

*


(”)

stranden slukar ej dina spår
det är din ovarsel vilken slukar dig

*


(”)


lägg ej detta utanför dig
det du säger är olyckan

du är den vilken klär dig

*

(”)


skär ej av fransarna på mattan
blinka

se synen av färden
knyt vackra rosenknutar

*

(”)

din tanke om
kan icke leda din vandring

hjärtat vet vägen

*

(”)


bädda dina drömmar i rena kläder
knyt ej skärpet hårt runt din midja

låt det lösa vandra in i det lösta

Inga kommentarer: