söndag 30 mars 2014

den 28 mars 2014

(spirandesyn)

se våra
pärlor

se
våra vaknande
skrudar


möt pärlhyacinters
djupblå
midnattsmantel

snödroppar

krokus kalkar

alla
bjuder de dig

spirandesyn

*
(ögonfingrar)

hans blick snuddade vid mig

mitt ansikte rördes
av ett ögonfinger


vinden
vinden drog snabbt förbi

ändå
ändå fick jag känna mig
vara

en kvinna

*

(till nära)

hon hörde en stämma kalla henne till nära
mötte den tomhetens fadda smak

snabbt

snabbt drog hon
in

huvudet i skalet

vari hon bär
hela havets vidd

hon lyssnar
till cirkelns
jämna andning

*

(kiselstränder)

i mina ögon
hör jag

kiselstränderna andas


en palm
bugar

inför snäckornas
närvaro


jag minns
de klara stjärnnätterna

*

(”)

vad vore detta komna utan detta gångna
vad vore dessa utan
kommande
så äro dessa trenne
givna fjäderstrofer

*

(”)

minnen förändras med stegen
det är i det dofterna stiger
de
minnena framträder

*

(”)

trädet med de stela fingrarna
knarrar med gisten stämma
tror du jag är så stel som jag verkar
hur tror du då jag kan dansa med vindarna

*

(”)

glöm ej att det ena är det andra
det andra är det ena
andras ena
ena andras

*

(”)


näverbladet lyfter fliken till pärmen
har du glömt dessa ord
vi skrev dem och de orden står

*


(”)

gobelängen är din hud
studera trådarna du vävt
väver






Inga kommentarer: