söndag 6 april 2014

den 6 april 2014




(silvermolnsbolster)


i kallans
ännusovande
hand


bäddade jag med
silvermolnsbolster



lyssnade in
i

häggens fingrar



försökte stilla tankarnas slag



sum
summa
sömn

han trampade ned genom
drömmoln



sträckte hand
genom dimögon



det var då jag vaknade av
korgen


trädgungan
brast



(yrvirvlar)



skogen
bär
sammetsögon


tjärnen doftar
strömmar in i bäcken

vari
kabbeleka
lapar
yrvirvlar


sparven gungar
i grässtrå händer


han sitter vid kanten
blåser sälg

katten spinner
toner



det flyger en fågel
ur ett kvinnobröst



duvhöken
kysser
granarnas


höga

fjärilsvinge
rör vid hans öga

*
(bäcksvald)



bäcken svalde
mina fötter



strömmarna knöt upp
bundna

rötterna
andas fäste



rosenorden stiger
ur höjda valv


ur fingrarnas
knoppande



slånbärsnära
dröm


höres


tystkälla


barkbåten barnet satte

seglar

molnvitas
silver


mitt hjärta
svämmar över


en vandrare höres komma
han är en vadare


ser mig ej



jag stödjer hans snubbelsteg



kysser hans
handnära

ej mig
ser

*


(en kvinna)


en kvinna
har jag mött


hon satt där
hon planterat sig själv

vid floden där
trädens stammar är nakna


med gråtandestämma
förklarade hon mig

mitt
sittande
och jag såg mina tårar lösas

sväljas av
floden

hon rörde vid vattnets ringar

däri tårarna landade

det jag såg var
flodens botten

fylld
pudrad med ädelstensstoff



*
(sepiasol)


sepiasolen

lyfter
hennes slöjor

upp över
träden


luften vibrerar

bergen släpper floden fri


sepiasolen

målar
med mjuka ögon


gryningsblad

kanske
skymningsblad

*
(solbladsfjäril)


ur molnhavda


sträcker
solbladsfjärilar vingar

lätta
svävande

lyfter de grånade
mantelstråna


väcker vitsippsfolket
i skogsvråöga

*

(stockros)


stockrosor
andas in

djupvioletta
toner

vakar under
fönsterglas

glasansikte
fäller tårar

ur spruckna ramar

stockrosen bär sorgband

*

(skimmerblå)

skimmerblå
viker
varsamt skirvita lakan

lägger dem
i ekens linneskåp

lavendeldoft
stiger ur fjolårsgräs

*

(”)

ur det grånade reser gryningsgräset fräschören av grönskandemod

*

(”)

bilden du gjorde av mötet
är den vilken stryper flödet
splittrar knoppens skönhet

*

(”)


fågeln lägger sig i luftens händer
vissheten bär flyktens närhet
flykten i detta är insikten av svårmodets lätthet
i vissheten av den nåd vilken stiger ur tyngdens lättade ok
så är flykten det flyktiga
det flyktiga essensen doften kärlekens mognad
om detta sjunger gryningsfågeln


Inga kommentarer: