söndag 13 april 2014

den 13 april 2014

(bindeln)

hon vävde den
av

sorger


han rör vid den bindeln
hon knutit
över
sina ögon


genast
skyddar hon bindeln
med sina händer

lager till lager lindas

hon viskar

låt mig andas dig

doften


så vet jag
vem

du är


den håller sannheten


innan dess

behåller jag min  bindel

den

bindeln helar
mina ögons smärta

*

(ständigviskan)


ni viskar
ständigt

än

ni vindar från allom

jag säger
det är inte
än

därmed sätter hon sig
jag helt stilla


blicken är inom
oändligheten

hämta mig

*

(sköljt)

jag har sköljt kristallerna
de bär skenet
av månsilverhavet

jag lägger dem åter
i floden

i hennes händer


bättre visste jag ej

*

(skräddarnål)

skräddaren
bär nålen i bröstfickan

vandrar
på vattnets spegel


lyssnar till foten
vilken trampar igenom


sömmar stigens vaken


foten
lyssnar numer

till hennes stämma

*























(stenar andas rötter/stennatt)

i natten
höres de
viska

höres de lyfta
mantlar

stenar
skrider till bäcken


sträcker rötter
djupt in i jorden

(”)

hur tyngd du än är bär vattnet dina stigar
det är de djupa rötternas sång

*

(”)


solen makar varsamt molnens sömn in i havets händer
sprider solkorn in i hennes frusnas

*

(”)


tystnaden talar orden
ut ur din panna

*

(”)


det du ser är ej det sedda
det du ej ser är det sedda

*

(”)

pilens färd är måttet på din närvaro

säg varför släpper du den utan att sikta
varför släpper du den. pilen . ur sikte

*

(”)

de tunga stenarna faller
de tunga stenarna vilar tills de stiger i dimstråken
smält är det tunga näri stråken läggs an

*

(”)

lev med bilden av frukträden
de blommar innan de skänker gröna blad

*

(”)

fäll inte orden vilka vuxit i bördig jord
invänta trädens blomning

*

(”)


den vilken räds kärlek
räds skuggorna
anklagar skuggornas ljusvila

Inga kommentarer: