fredag 4 april 2014

den 4 april 2014

(trappblad)

det ligger
ett vikt

blad

på trappans
första steg
sista steg

en sten håller bladet i hand


gryningens vingar
rör vid din sömn


gläntar på dörren

varvid

stenen med bladet

pilar in

viskar

detta är

min morgongåva till dig
*
(i hand)

han lägger henne
i sin hand

mjukt
smeker han

hennes trötta livskropp

bäddar in
med

nattmoln

fyllda med drömtoner

hon slumrar
stilla

han sparar väckandetonen
in i det längsta

*

(vitsippor)

vitsippor
omfamnar markernas

sakta
vaknande

rör vid skalbaggars
vandringsstråk

stråken frigör
strängarnas
bundna skala

*

(solhand)

hennes ansikte vilar
i solhands smekande närvaro

hon eftertraktar
värmens stigande

*

(kvinnomöte)

en kvinna har jag mött
hon satt där


hon planterat sig själv

vid floden där
trädens stammar är nakna


med gråtandestämma
förklarade hon mig

mitt
sittande

och jag såg mina tårar lösas

sväljas av
floden

hon rörde vid vattnets ringar

däri tårarna landade

det jag såg var
flodens botten

fylld
pudrad med ädelstensstoff

*
(ark)


nattens
 drömmar

hänger jag på linan
av spindelmor spänd

mellan
ett mellan vilket ej finns

tvenne träd

håller linan spänd

fåglar håller arken

i den lätta morgonbrisens andning

*
(ned)


fåglarna
i kvällen

bär solfrön ur ängders händer
mitt hjärta sörjer

det jag ej kan inse
sakta lägger jag mig

ned
ned

*
(”)

trådarna hålls ej av enkoms händer
trådarna hålls av alloms händer

*

(”)

stjärnorna tystnar aldrig
oupphörligen tonar de in

*

(”)

du kan ej stoppa vägen
den banar färden
utan att bryta dina steg

*

(”)

ögonen sluts ej
synen sluts av din rädsla

*

(”)

acceptera blomvandringen i din själ

*

(”)

det vilket upptas av alltet
smälts till kommandenäring


Inga kommentarer: