lördag 12 april 2014

den 12 april 2014

(nykomna)


de nykomna
vindarna

strömmar
dyker

in i lufthav

virvlar
landar

i strandens händer
de nykomna


vindarna bygger luftslott
somnar leende i kronhav

*


(smältandeglas)



glasansiktet sprack
i de hårda kasten


blyinfattningen
var alltför hårt dragen

prismor
splitter
glasfjärilar


flyger
faller


smälter in i ökensandens
kornbörd


elden
i hennes  vakarhänder
smeker smärtregnen stilla

*

(bergskvinnor)


bergskvinnorna
mödrarna

är samlade
i sjön vilken förenar bergsrötterna


de släpper ut
sina långa flätor


kaskader ur
regnbågsfingrar
kastar sig ut

dalen hälsar
mödrarnas vittnesbörd


hjordarna betar lugn
i spirande vårglöd



det är sant
du fattas mig


så trött
jag är så trött
på alla
dessa
ensamhetens dagar
i en värld så myllrandefylld
av liv

*

(landade)



jag ser


vid stenens fot

är de landade

stjärnor ur
vitas
hav

i vinden ännu slutna


vila
de

i lä


vitsippor
vid stenens fot

kisar i solstrimma
väcker
koltrastens ton

*

(trädfall)


de har fällt så många träd i skogen
jag hör rötterna
tala

kronor ligger utspridda
plockepinn
jag ser eldar
i natten

stenarna sträcker
ansikten in i sol
in i måne

jag hör rötterna tala
ur källa


kärret är klarnat
jag ser
skräddaren

med silvernål
laga alla hål

jag hör vildblomstren huttra
i traktorspårens djupa ärr

(så trött)


det är sant
du fattas mig


så trött
jag är så trött
på alla
dessa
ensamhetens dagar
i en värld så myllrandefylld
av liv
*

(rinner ut)



livet
rinner ur mina ögon


fingrarna är lagda stilla nu


pennorna är givna till
fåglarna


bläcket är hällt
i nattens midnattsblå
i havets sepiaskymning


penslarna är givna
till skogsfolkens mening


ur mina ögon rinner livet

jag förmådde icke
mottaga gåvan i

meningsbörden

*

(”)


svaret
är icke ett ja
är icke ett nej
svaret är det vilket stiger
upp
ur
tystnadens öppnade

frågans spegelglas

*

(”)

pendeln är satt i mitten
för att du skall höra havets gång
kuggarna greppar i varandra medsols

*

(”)

för att du ej skall skrämmas
av det du ej är mogen att se
stiger de in i hjälparhänder
detta är ej en genväg
ej en gengångare
lärasesteg är detta

*

(”)

de har lyssnat till klangerna
vildblomstren
därför upplevandevet de
konsten att slutas samt öppnas
det har släppt sitt väsen fritt ur sig

*

(”)

nöten viker ut sitt skal
näri ögat ser gryningsstrimman
så växer träden


Inga kommentarer: