tisdag 1 april 2014

den 1 april 2014

(ur ram)


han lyfte glaset
ur ramen


steg in
genom natten


rörde vid mitt hjärta

han lämnade
en rörelse

vid
min sida


han vakade med min sömn

i sina händer


mitt hjärta målade
hans närvaro

*

(mullvadsgåva)


mullvaden
betade i nattjorden

ugglan tände
en stjärnlanterna

i ett av träden


med den ena handsen
lyfte trädet mig in

mullvaden 
sträckte mig pergamentsrullen

vilken medsols
rullades ut

ett
ord
syntes

ser du ordet
så frågade mullvaden

ordet
det är

ä
n
n
u

*

(vittradeblad)

blomman
med de vittrade bladen

bladen i vilka
alla trådar framträder

sprider sig


närandes
jordmånens andning

*

(skimmerstigar)

du tänder mina stigar
med skimmerlågor


stigen leder
till stranden


du väntar mig i stillhet


skriver med
gryningsstrimman

i sandens öppnade händer


*

(”)

så gråt ej över orden du släppte
gråt ej över gråt med
hör hur orden lever i bidan
till klarhet

*

(”)

molnen tynger ej dina axlar
sinnet lurar dig

*

(”)

duktig är ej ett presterande
duktig är modets svarsande

*

(”)

kärlek kan du ej väva med konstlade trådar
detta visar blommans knopp
alla knoppar öppnas sakta

*

(”)

den oändliga stillheten är det outsagda
det sansade bladets lugn i stormen

*

(”)

det sansade bladet
befriat ur det stansade
är en själsros i allts närvaros inre

*

(”)

stenen talar den släckta oron
viskar stillhetens insikt i skenandefötter

*

(”)

stormarna lyfter det gömdas kvarvarande
helar det du ej kan se ej kan tro

*

(”)

bladen darrar ej i rädsla
bladen darrar i hänförelse
*


(mockasiner)


mockasinerna


vävda
ur
drömfingrars


pärlljustrådar



vilar stilla
så stilla


mjukt lutade till
tallens nakna rötter


älskade


jag ser dig naken
följa havet



det var en vacker stund


pärlorna
lägger jag i musslans slutna


älskade


där du nu är



ser du
pärlamorfjärilen

Inga kommentarer: