tisdag 29 april 2014

den 29 april 2014


(fjällsång)

sången
rinner nedför fjället


given ur hjärtats röst


lyfter kölden ur bröst


händer kupas
runt bäckens strömmar


han bjuder fjällets rena toner
ur handskålar


björkarnas väna följen
andas skimmerblad


bär klädnader av vitt in i tonandesvart

snöleoparden
spinner väven

*

(älskar)

jag älskar
därmed är jag
allt annat är illusion


*
(läskandepapper)


hon häller sand
till läskandepapper


strupsången
stiger moln

vrider sig
ur

bojor


sol häller
stadgefäste

hennes armar är skurna
våder

ärmen är ett nät
håller skenhjordar i lugn

jag måste ordna
de skarpa kanterna

låt ej mina blad
skära
fingerblad


*

(vaser trenne)

trenne vaser
blåtonande

håller gyllenslinga

orchide
skapad i bergsljuvas toner

granitskiva
är lotusars sjöhavda


månstenar utbredda
fyller natt

*

(tundra)



tundran är
avklädd

permafrost vakar
i stigande solångor


disfolk svävar
stillro

strör medhavda pärlor


hon andades dem
ur ögonkärlek

de kallar in regn

regnfolk vattnar
ur silverhänder


hon viskar gryning in i blottad hud

*

(”)

räds ej de ord du känner igen
kanske skrevs de av en annan hand en hjärthand
alla händer är fränder
dessa ord är hjärtoblater
smälter på tungans stillade uttal
så gör vinterisarna
och vildblomstren återkommer i samma gestalt
skepnad

kanske ej exakt i samma på samma plats

det levande ögat är ej kopiator

*

(”)

ett är skrivet
i begynnelsen var ordet
i begynnelsen skapades ordet

ser du denna gryta
ett ångande vatten

ur ångan stiger gestalter

därför säger vi
doften är det högsta
kärlekens mognad

*

(”)


jag älskar
därmed är jag
allt annat är illusion

*

(”)


jag hatar
därmed är jag
hatet kväver livet
kärleken läker hatet
så säger jag
du älskar
därmed är du
allt annat är illusion

*

(”)

ånga är icke ånger


Inga kommentarer: