torsdag 10 april 2014

den 10 april 2014


(bergsord)



berget
reser sig

ur såkupa

viker ut bladen ur pärlor

ur ädelstenar
stigna ur havets djup


delfiner lyfte tonen

valar
bar tonen

rockor
bredde ut vingar

flög in i lufthav

sådde detta

bergsord

*

(stenarna vitnar)



stenarna
vitnar

trädda ur träd

talar det vrede är


vit


du kysste ej mina fingrar
kysste ej mina ögon

stenarna vitnar
talar om eldarna vilka tändes

flammande
röda

ordskav
med blödande hälar

du befriade ej min rygg
du spelade ej vattenorgelns märgtoner

stenarnas ansikten vitnar alltmer

viskar

av vit öppnas
gryningen

kyss mina fingrar
kyss mina ögon
*

(vakareld)



det brinner en vakareld

i nattens
gryningstima

mid
andas
nebulosafärder


viskar
den klang

vilken aldrig sprack


djupblå mantel
håller själseld i händer

*

(regntassar)


hon vallar regntassar
in i lä
in under hjärtbladsvida

varligt borstar hon damm
borstar hon trassel
ur regntassars kvällshår

så många dofter
hämtade frigörs

ren
andas

aftonblomman

*
(bokrygg)



trädet vid stranden
däri snäckorna ljudar

i nattens
stilla

kom till mig
vandrerska

jag hör ditt hjärtas längtan
din undran om det slutna bladet


kom till mig vandrerska
låt mig smeka din undran
in i
är

snäckorna öppnar
bokens rygg

*

(”)

den tysta blicken
är värd för hjärtats röst
låt oss säga mer värd än den överröstande

*

(”)

slaget vilket viner är byxans veck
vars samlade damm
gör meningsinsikten blind

*

(”)

är inte lycka att förmå sig vara stilla i alla vågor
att befinna sig i intighetens fyllda tomhet

*

(”)

vad spelar all världslig visdom för roll
näri kroppen
bäraren ej förmår smälta visdomen

*

(”)

kräks ej upp den bittra smaken av dina sargadestigar
du glömde stillhetens vackra ton

*

(”)

budbäraren kan vara det dina ögon räds
lyft blicken låt din själ
genom dina ögon röra vid allt
så är själen dina händer
dina händer din hjärtsjäl
låt själen växa
minns du; så strålar själen i andens ljus


Inga kommentarer: