onsdag 2 april 2014

den 2 april 2014

(blödandehugg)

så blöder
det huggna trädet


med åren
andas bärnstenar
så helas det

vilket begicks i oförstånd

rötterna bär jorden
ur himlars sång

*

(betandehav)

ängen är
ett betande hav


humlan bär
ängen i vingfamn

djup
höres humlans vingar
andas

*


(tåsträck)

sträcker jag
mina tår

tårar av rotsorg

in i
jordmånen

barken
är bladen
vilka omfamnar min kropp

sträcker jag
mina fingrar

välkomnande

tårarna
stiger

jag är ett blommande bladverk

*

(kinaporslin)


mitt hjärta
håller jag i mina händer


skört är
detta


kinaporslin

se de blommande trädens fjärilshov


aromen stiger ur bladen

jag bjuder
dig


något
slår hårt
igen

dörren


koppen glider ur
i tusende bitar

*

(silverkälla)

i dina händer 

skulle jag 
vilja 

lägga mig ned 


dig
drömmer jag
in

bakom mina slutna
ögon


så gör det mig icke illa


där
i tempelträdgårdens
silverkälla


målar jag med
solfjäderspenslar


morgonens pärlemor


smaragdsjön
vid bergets fötter

är ett öppnat lotusblad


ditin
dyker jag

orädd

du belivar min livsbark


(andanom)


älskade

du bär en korpvinge
i andanom



kornet
i min hand


släppte pärlugglan


kommet långväga


gror i vindarnas ögonstyrkta


säregen andas
stjälkens
gryning


tranvingar smeker
skymningsspann


däri
scarabe
reser pyramiden


scarabe i det gyllene skalet



andas
viridiansdjup
in i brons


vindsvepare rör vid varpans kors
trådarna knarrar


sju dragare
skapar nio omslag


håller i skaft

kvastarna viner
solvöga ler


älskade

du bär en korpvinge i andanom

du kysser min nacke ren


varje kota är en ton
floden av sorg


rinner ur mina skuldror

må det ske

*

(vidrot)

där
vid rosens rötter

i fuktad jordvrå

vilar
en nyckelpiga stilla

ännufylld med
drömsömn


nyckelpigan viskar till stenen

låsens
vägar

och stenen svarar
pigan

låser med rödskimmersyckel

upp
det bundna

*

(”)

akten är en scen av en helhet
så är
sentensen
gryningsdroppen

*

(”)

skuggan i din ögon
är molnens seglande lugn

*

(”)

dina steg belivar
den gryende jordmånen

hon bär silver i hand

*

(”)

solen i droppe
är din nektarandning


Inga kommentarer: