torsdag 3 april 2014

den 3 april 2014

(ordspår)

ordspåren
ligger helt stilla

lagda i
livspusslets osammansatta

manar
se
se så många olevda
bitar

du lever ej de nyfödda orden
du lever ej de ofödda orden

vi
flätar oss samman
lyfter dig upp

in i lagunstrandens
öhänder

*

(bergshår)

berget
släpper ut
sitt långa vattenhår

regnbågstoner
ljuder


smaragdsjöns
gröna klarhet

skimrar i azurblås
strimmor

djupa
viridiangröna
andas stenblommor

ur mossmantlar stigna


morgonbruden
tvagar huden
i glödande toner

*

(mött)

jag mötte en man
vilken med dunord

smekte mina ögons tilltro

så mjuka rörde de vid
allt jag slutit


nu
nedtecknar jag orden

planterar dem
i jorden

de spirar icke
i min trädgård

ej i detta bruk

*

(lilja)

vore jag
en lilja

i den utspridda askan

vore jag
vore jag

en lilja

i den utspridda askans
rosen
nektar

*


(lövberg)


invid
den vida lönnen

med grenar vida
med fåglar ur tonarter

växer
ett säreget berg




berget är
ett lövberg
och lönnen den ler mjukt

av jord
är du kommen
ur jord
är du kommen


hon samlade löven i korgar

hon med de långa svepandekjolarna

i årsloppen
många

*

(dukens hörn)


han
hade knutit
dukens
alla fyra
hörn

för att minnas en närvaro
för att detta
blysjunke
skulle föra vidare till

jag mötte en man
jag trodde honom annorlunda än
de hitillsvarande

hans steg
hans ord
syntes mig
mjuka

han visade sig vara
skuggan av

det
utsagda

*

(”)

den sträckta handen
behöver ej vara ett slag
den sträckta handen kan vara en smekning
detta vet du först i det du möter den
först näri du ser detta mötes nyfödda ögon

*

(”)

släpp piskan i din hand
stilla din oro
stilla dina skenande hjordar
plantera piskan
se tårpilens vajande grenar
näri piskan av

ur din kärlek slår rot

Inga kommentarer: