torsdag 26 januari 2012

du vandrar och vandrar du

du vandrar i skogen


möter

vandrar du

ser varandra

du inväntar frågan

i tysthet inväntar du vandrar du

säg mig

du vandrar

till vad

du svara – tydligen kom jag till denna plats

denna stund för att höra

din ordstam

växa ur dina rötters erfarenhet

höra firmamentet släppa

stjärnsådd

i alla dessa frön lever viljan till bröd

sediment sjunker in i jordar

du kan höra

rudimentär andning

drömbröd sänder

dofter

tydligen kom jag till denna plats

denna stund för att höra

din ordstam

växa ur dina rötters erfarenhet

jag önskar lyssna till din saga

vila mina ögon i din kronas upplysta pärlrader



vandrar du ber du vandrar vandra med och de instiger i varandra

nu är de vandringen vilken helt stilla utan betoningar utan förstärkningar utan överdrifter utan underdrifter förtäljer hur vandringen begynte

invid kvällssolens sistaförsta strålar är lyssnarkorgen fylld mes vackra ögonbär

du vandrar tackar vandrar du och beger sig till floden häller alla bären ögonbären i floden ser bären sjunka in upplever tyngdmättnad bären når flodbädden

du vandrar somnar invid flodens krökning in i hav

innan du vandrar somnar fylls ögonen av stjärnregn

det är nätets skira hinna över den sovandes ögon

och vattnet sjunker in

och stoftet sjunker in.

du vandrar väcks av koltrastens gyllensång

flodbädden andas

röda

vallmofältets klarhet

i blåklintshavets

händer

du vandrar vet nu vägen av det sagdas verklighet

ty detta rena är av stjärnfirmamentet

*

ljusstråken rör vid skogens spindelvävar

Inga kommentarer: