tisdag 31 januari 2012

hon i stunderna

kom eldsflamma
vagga mina ögon
kom eldsflamma in i blixtstilla
kom eldsflamma
blixtra
dansa
svärdsdansen din

sabeldansen din

sabeltandad tiger sveper nattens mantel vida
bärnstensögon skimrar glimrar urålder
mjuka tassar bredes ut skålar fyllda med korn

i floden andas lotusskålar
bär lågor skimrande

vid strandens stjärnbeströdda
står en kvinna

sabeltandad tiger
vakar ömt med hennes stigar

röd sari böljar mjuka slöjor

hon sköljer ansikte

ur händer växa rosenträd

alla kast är tagna ur burar
friandade flyger rörelsen vida

hon öppnar händer
kastar med mjuka kast
rosenblad
i vinden


kom eldsflamma
vagga mina ögon
kom eldsflamma in i blixtstilla
kom eldsflamma
blixtra
dansa
svärdsdansen din

sabeldansen din i natten
skär sagogrynen rena ur solkade sotögons svarta

låt mina fingrar
andas
dig

i

din

sanna doft

och doftregnen
föll in i hennes hud

en dag
eller var det en natt
bestämde
bad hon stämmaren
stämma banden

stäm banden mina
av återhållen äro de vordna sträckta
allt för sträckta

och stämmaren hörde in i hennes bön
stämde banden

stjärnor tindrar i denna natthärd
åter hållna i händer


varsamma är orden jag vikt samman
lagda i askens rotficka

härden är vackert murad
muralmålning sveper vida vyer in
sveper vida vyer ut

väggen reser sig in i himlar
kupolen är av stjärnbladshänder
ett träd växer i mitten
med penslar målar han
med förbundna ögon

härden är vackert murad
vitkalkad är boplatsens stämnyckel

skuggfärdare skymmer en stund
av intighet stjärnor i hand

hon ser handens vita vingar bära svart pärla
lutar sig ödmjukt närmre
blåser varsamt 
glödkorn
vackra
stig ur din bädd
ett glödkorn skimrar hennes ögon

ur sommarängens fjolårsdröm i bröstet
lyfter hon knippe av gräs
fnöskegräs

kom eldsflamma
vagga mina ögon
kom eldsflamma in i blixtstilla
kom eldsflamma
blixtra
dansa
svärdsdansen din

sabeldansen din

sabeltandad tiger sveper nattens mantel vida
bärnstensögon skimrar glimrar urålder
mjuka tassar bredes ut skålar fyllda med korn

i floden andas lotusskålar
bär lågor skimrande

vid strandens stjärnbeströdda
står en kvinna

sabeltandad tiger
vakar ömt med hennes stigar

röd sari böljar mjuka slöjor

hon sköljer ansikte

ur händer växa rosenträd

alla kast är tagna ur burar
friandade flyger rörelsen vida

hon öppnar händer
kastar med mjuka kast
rosenblad
i vinden


kom eldsflamma
vagga mina ögon
kom eldsflamma in i blixtstilla
kom eldsflamma
blixtra
dansa
svärdsdansen din

sabeldansen din i natten
skär sagogrynen rena ur solkade sotögons svarta

skriv mig hjältedåden ur kärlek ren
vilken lade pennan
 i din hand
vore de
de hjältedåd vilka hällde lidandets blod i hennes marker
vore de icke hjältedåd
lyft din sabel hennes böjda valvbåge
stjärndiadem
skär sagogrynen rena av klaraste ljus
fyll varje blad med tecken

tänd elden i mina ögon
tänd elden i spiselns mun


hon trevar med fingrar
upplever doft färg klang
tydligare

skuggfärdare ler med fingrar
skingras dokens täckta ädelstenar

stjärnor tindrar i denna natthärd
åter hållna i händer

skrider Orion nattstigar fram
kallar höken till sin vänstra axel
vaka över stenstoderna vilka blickar in i haven
må de lyfta smärtans hav

varför lyssnar de icke till smärtans röst
varför viskar de så vackert
förbindligt
du finns ej
smärtan vrider sig i smärtsvall

tigern stelnar
hårda steg vibrerar marken
lyfter en lukt
odör
upp
tigern vädrar
finner vittring
i djurens skenande
enhet
ser sig om
gömmer henne i det höga gräset under babaoträdets krona
invid babaoträdets rötter
vilka lägger sig runt hennes skälvande rädslokropp
tigern löper in i vinden
skriet vrider sig in i henne
tigern faller
faller in i fångstgrop

de strövade fria
i skogar i savanner
i frihet

visade människan vägskäl
väg
skäl

fångades i bur

tigern
ett fångat djur i bur
visar
smärtans upplevelse
i det vi förvägrar se dess väg


det är i den stunden hon bestämmer sig
hon lyfter en ogenomtränglig bindel för ögonen

min vilja är att skärpa sinnesblicken

låt mina fingrar
andas
dig

i

din

sanna doft

och doftregnen
föll in i hennes hud

jägaren öppnar buren

buren är ett träd
med vita blommor

tigern stiger ut

jägaren följer med in
är en tiger

vid babaoträdet
möts deras väg
i
skäl
av

vidare

tack eldflamma att du kom

stjärnor tindrar i denna natthärd
åter hållna i händer



de sitter vid elden
skänker varandra

öppnade
ord

med fingrar



mina fingrar
andas
dig

i

din

sanna doft


i doftregnen
spirar

blomning


fingrar vänder bokens blad
kasten slår hårt

idag

lade jag mina händer
i elden


brände händerna rena



ändå



gör det ont


fågel
i mitt hjärtas
träd

fågel i mitt hjärtträd

träd
tråden

genom

nålens öga

vandra
flyg

mina vägar

ut

fågel i mitt hjärtträd

sjung

tills

mitt sinne hör

hör du knackningen på dörren
vem vad står på tröskeln med frågandeblick

hör du knackningen – först svagt
du stannar lystrande
stannar upp i dina göromål
blicken ser genom fönsterruta
i tavelramen en vacker bild
en lystrande staty

knackning först svag påminner dig
jag är här

du är i blixtstilla och kanske är det så att i det

blixten målar himlens mörka moln
är dessa mörka moln himlens
säg mig vad skriver du
molnen drages samman i vidgad pupill - molnen förändras
handen håller en ljusstav - är du facklan i mitt bröst
är du är du – du är
han bär vid mantel, skimrande svarta kläder med skimrande skalor av djupt grön djupt blå
ansiktet är godmodigt, han sträcker ut handen
jag viskar – blixt, blixt rör om i grytan i mitt bröst rör om de stillnade, rör, rör
han rör, staven är blixten sjungande dånande följer åskan
hon är en kvinna i vida kjolar svarta blusen, blusen är skimrande silver, händerna
händerna håller i ljussked skopa slev
mitt bröst är grytan av vilken han lyfte locket
hon rör, rör - andas dotter, andas - mitt inre virvlar, virvlar, mörka moln stiger
klarnar - hon lägger örtaknippen i grytan, mörka moln frias befrias
andas dotter andas giv icke upp andan förtvivla icke, äntligen ur denna malvirvel dofter stiger upp, så brinner elden värmande i ditt kvinnobröst – du är - vi är - vi hör dig
knackningen ökar tränger in ännu är du blixtstilla och kanske är det så att i det blixten målar himlens mörka moln
är dessa mörka moln himlens

säg mig vad du skriver

i morgonvinden sitter hon med bruten vinge
kan ej lyfta en fena
sandkornet glimmar- säg mig vad skriver du
skriver du fågelns brutna vinge
eller skriver du fiskens fena

hon
i morgonvinden

begrundar fågels fråga länge och väl
lyfter handen
sådär
utan att veta
förströdd
en obetänkt
obestänkt obefläckad
obevakad
rörelse

kanske längtar hon
så mycket
vid
till berörelse
detta är icke åtrå
ej det slaget av åtrå

jag trär ödesvindar i trädens stammar
mitt hjärta trår eldens värmande
å stilla å sjung dina silverne pärlor ur nät

hon
i morgonvinden

begrundar fågels fråga länge och väl
lyfter handen
sådär
utan att veta
förströdd
en obetänkt
obestänkt obefläckad
obevakad
rörelse

vinden vet
handen smeker undan håret
du är inte böljande fyllig längre
slå dig icke
se slånbären i ängsdiadem
trenne frostnätter och de bjuder dig sötma
trenne vattenbad och de bjuder dig sötma
socker samt värme
så släpper
det sträva
strävan
mötet fritt

vinden vet
handen smeker undan håret
håret vilket hon släppt ut ur bojor
smeker hon bakåt

håret ler och rufsar om hennes frisyr

kristyr
rinner i vita girlanger
snö
vackra snö
gnistra i nattens stäckta dröm

ur vinden stiger dimman av hav
är det ett berg vilket stiger ur dimman
det är en ö viskar vinden
se pelarna i livet
friser med sigill
andas
sol
andas måne

solvinden
månvinden
bär
glödkol i sina händer

håret ler och rufsar om hennes frisyr

vad syr du
frisyr du
syr du frisöm
kvittrar myrpärlband

jag ritar bilder i sanden
med nedslående blick

sandkornet glimmar
glimtar till hennes ögon

kom tillbaka
for du bort från min fråga

hur kan jag svara dig gott och väl
sandkorn
växer du
i sanden till ett sandax

eller

är du kornet
kornet i sädesfältet

där vallmo och blåklint trivs

där åkervindan bjuder
dig

dryckeskorn

sädesfältet däri fåglar
lätta

rör vid strån

ditt hår är vackert utslaget i vinden
var gång solen rör vid strån
skimrarstrålar dessa silver

det är sant
vad är vad

hon sitter i middagslunden med bruten vinge
orkar ej lyfta en fena


blicken följer allt och inte allt
ty allt sker och hon känner sig icke delaktig
utan att se ser hon vattnets mjuka rörelse
hör kluckarna i mötet med stranden
gurglande glädje

hon ser
spädbarnet i vaggan

en solkatt skuttar i taket
spädbarnet gurglar glädje
rummet fylls med pärlljus


var
det


fönstret slås upp av hårdarm
dörren slås upp av hårdkliv
fönstret släpper in stormen förmår ej stå emot
gardinerna är en kvast är en – autostrada
kromfararna viner
dörren slår hårt



oh späda kvist

du bär helhetens
styrka
i dina
ögon


hon ser den tappade boken
bladen är smällande vacklande hektiska
vem tappade dig
vem band dig i dessa vackra pärmar
hon rör vid bokens blad
bokens inre
orden stiger ur
flyger
skriver molnsagor
i hennes sargade blick

jag trär ödesvindar i trädens stammar
mitt hjärta trår eldens värmande
å stilla å sjung dina silverne pärlor ur nät

solvinden
månvinden
bär
glödkol i sina händer


jag ritar bilder i sanden
med nedslående blick

sandkornet glimmar
glimtar till hennes ögon

kom tillbaka
for du bort från min fråga

hur kan jag svara dig gott och väl
sandkorn
växer du
i sanden till ett sandax

eller

är du kornet
kornet i sädesfältet

där vallmo och blåklint trivs

där åkervindan bjuder
dig

dryckeskorn

sädesfältet däri fåglar
lätta

rör vid strån


hon
sitter i middagslunden 
med bruten vinge
orkar ej lyfta en fena

ser barnet i vaggan
hör solkatter spinna

 väcks

dörren slår hårt

solkatter
dras samman
spädbarnet
den späda kvisten ser ej solkatter
ljuden skär in

skär
in

kalla
avtryck

detta är ej mjuka spår i sanden



spädbarnet skriker
gällt
gällt

jag är
rädd

jag fryser

inte en hand sträcks ut för att vagga lugna


ugglemor sluter pärlvingar vita
om nattmaran
rör icke
barnet
igen
tag dina egna reglar i hand
tygla dig

i hörnet sitter spindelmor
fyller spädbarnets ögon
den späda kvisten med ljusväv
spindelmor manar fönstret stilla

dörren
stilla

lugnet infinner sig
solvinden
månvinden
lägger glöd i bröst

barnet
andas

närvaro


hon
sitter i kvällsvinden

solnedstigning
dröjer

ännu en stund

ett strå gnistrar silverne
nålen ställer sig framför hennes tår

se genom mitt öga
träd in

hon ser mjuka böljande landskap

vänliga händer möten

träd mjuka frodiga
böljande blomsterängar

tusenvägar öppnas

nålen
sveper ut handen vingen

kom
låt oss flyga

se vägarnas
mönster

hon
flyger med läkta vingar

haven glittrar
fiskars strömmande medföljande följer
hon ser skuggan vilken löper på havet
du är det
fiskar breder ut fenor
omfamnar skuggan


hon simmar med orkesfyllda fenor

hon
sitter i kvällsvinden
ser hav andas eld

sluter ögon

jag ser dig
genom slutna ögon
jag har förlorat
persikoträdets blom

aprikosernas
sammet
skrumpnad

till hårsmån av smakarom

mandlarna
är grinande huggtänder

med nedslående blick
suddar hon ut alla bilder i sanden

hon rullar sig samman i sanden
sveper nattens mantel om sig

en stjärna ser henne

sandkornet glimmar
en

stund

träder in i nålens öga

Inga kommentarer: