torsdag 26 januari 2012

spår spå ren

barnet i henne stannade inför trädet


följde

såg



upplevde

trädet släppa

droppblad



vintern andas i dessa trakter av kylda hjärtan

så gott för dig min vän att solens fingrar når dig

skänker dig det mina händer ej förmår

omfamna hela din kroppsgestalt



trädet log med hela sitt kronansikte

du omfamnar hela mitt väsen

kom sätt dig i min hand

låt mig gunga dig

tills din kvinna kommer åter från sina

springärenden



barnet kröp gladeligt in i handen

och trädet gungade barnet i solvindsvärmeljus



du vet



min kvinna springer ej

hon uträttar ärenden till bekommelse av

stugans bonad

väggarna är issprängda

röken pyr in

hon har halkat omkull på trappan

flertalet gånger

kanske tröskeln söker hålla kvar hennes fötter



hon trodde det var mistluren



hon ser spåren

alla spår leder bort

intet till

dörrvingen





det är märkligt

i denna natt kan jag höra fjädrar falla



fågel

fågel

visa dig



jag kan inte visa mig förrns din vilja är att se mig





hon tar staven

trollstaven vilken hon alltid bär

med sig i hjärta



rör i eldens flimrandeglöd





eldhand varm tar hennes mjukt i sin

hör natten andas mjuk i din stämma

lyft upp hakar från gångjärn

släpp vingar ut

genom fjärdens klippregn



kupa dina händer runt markerna

tag ditt vida förkläde med

till snö är din bedjan





gnistfolken är nära



spåren

spå ren

leder

bort



störa är en suck av otillbörlighet

den finner ej vägen in i bröstet mitt



hör hur dörren slår

klöver och timotej i ängen



lyft upp hakar från gångjärn

släpp vingar ut

genom fjärdens klippregn



kupa dina händer runt markerna

tag ditt vida förkläde med

till snö är din bedjan



nära är gnistfolken



hon bugar inför dörren



tröskel

tröska linet skall

vi ej





skära vägen fri skall

vi ej





tröskel

tröskel

med yttersta varsamhet

lösgör jag dig nu från

spikgreppet



eldglöden andas i lagomhetta

vid mjölat bakbord står hon

en lock trillar ned i pannan

listar sig ur huvuddukens sammanhållande

med mjölad arm för hon locken undan

vit är hennes panna



bakspaden förs varsamt in

med tunnbröd naggade



hon ler

ser

honom skära snida slipa rundel

fästa spikar

naggen vilar fint i hand

jag måste prova om det fungerar är det bra

ser honom linda spikar

ler i det hon ser spikspindelväven

skrida fram över bordet

jag måste prova om det fungerar är det bra

ser fåglar lämna gåvor vid dörren

hur han lägger fjädrar till varandra

lindar jutebandet om

så mycket tyckte han om tunnbröd

låt dem ej pösa över bredderna

här tag min nagg

du måste prova om det fungerar är det bra



doften av tunnbröd är

påtagligt närvarande



hon hör

vargar yla

varning



känner pilen

genomborra



barfotad stiger hon in i

snövidsträckta

dynor



baldakiner vajar i öknens vida armfång

elden dansar i stencirkel

hon följer mjukt rörelsen

ansiktet visar hon ej



hans ögon söker finna en glipa

en skymt



vinden far in

lyfter henne i vindsläde

vindvirvlar

följer färden

han söker vandra genom vindtunnel

låt mig endast skymta



vinden lägger sina blad stilla

vid hans fötter

läs mönstret

du ej

ville

se



tusenfärgskorn

spirar i sandmarker

mina ögon ser ej

viskar han

förtvivlad



hon är det

men var

var



vinden blåser ut sandskriften

återkommande viker jag

denna skrift ut

tills dina

ögon

ser



hon är

den kvinnan



vem genomborrade hennes bröst



jag gjorde det viskar den kvinnan

kvinnan vilken brännlärdes det är förbjudet

för dig är det förbjudet att känna så



känna behöver jag ej

uppleva gör jag i drömländer



sakta reser hon sig ur greppet



barfotad stiger hon in i

snövidsträckta

dynor



dun vackra dun

vem släppte er fria

dun vackra stjärndun

vadi andas er skönhet



i dina ögon

i din blick

släpptes vi in



är det mig tillåtet

det är dig tillåtet



hon lägger snö i förkläde vida



stjärna släpper nål

synål i hennes fingersvar



hon är i det hon svarar till



det sitter en fågel av sällsynt art i trädet

snöträdet följer en kvinnas rörelse





hon sömmar mantel av snö

med snötråd

siktar med nålen

fäster snöpärlor sida vid sida

släpper ej blicken från

i dagar nätter

nätter dagar

veckovisa

månader

år

årsringar

flod ebb

ebb flod

hav stigande under

lyftande berg

berg stigande under

lyftande hav





gråterskornas tårar

rinner nedför berget

vari gjorde detta





växelsången andas mäktig

djup hög

hög djup

böljande



i gryningen den första av tusende

tusende ett tvenne

är mantel förfärdigad

lägges mjukt runt hennes axlar

faller i mjuka vågsvall nedför ryggen



spåren

spå ren

leder

till



tavlan är fri

är vacker



hon vilar stilla

inbäddad i snö



vargen avlägger sin skrud

lyfter henne till sitt bröst

bär henne uppför stigen



vinden skriver i sanden skriften



dina ögon

ser



nu



följ bäcken vilken lagts för dina fötter



du har hört barnet förtälja dig



hennes

saga









hon trodde det var mistluren

det var ragduns vilka spräckte den höga muren

ur hennes bröst flyger klangfjärilar rör vid hans ögonhjärta

Inga kommentarer: