lördag 15 februari 2014

den 15 februari 2014


(vandringsstrimma)

det vandrar
en strimma

en månstrimma i natten


hon
bär

diademet i handen

stjärnor
gnistrar

ännu
en stund

kjolarna frasar

i gryningens frostvita
bäddar

hon klättrar
uppför spindeltråden

ur västanom
in i östanom

*


(vallmoeldar)


jag öppnade
mina händer

såg
vallmoeldar

släppa
bladen

katharsis
i mina händer

jag såg fälten
blöda svårt

såg
fälten

läkas
i det läppar

rörde vid kedjornas lås
*

(sepiasten)

sepiastenen
lade sig

i mina
i min hand

riv mig
med dina fingerblads
järn


marmorskivan
svalkar min panna

fukta mig
med denna måndroppe
ur

alabasterkronans
stjärnsmyckade

skriv
med ditt hjärta

tecknen


*

(fjäderdunsögon

dina ögon


fjäderdun

vilka
rör

mognaden
till tårar

stigna
ur källans
glittrande bejakelse

säg mig
kan mansljus

vara mjukt utan fordran

Inga kommentarer: