söndag 9 februari 2014

den 9 februari 2014



(har du)

säg mig
har du
lyssnat till regn

verkligen
stigit in i regn
förenat
dig

säg mig
har du
upplevt
sångerna
regnet är

är det regnet vilket slår
eller är det du själv

skyfall
sky
fall
är ett ord till seende

*

(stadiglåga)

lågan
brinner stadig

gestaltformen är
är ellipsen
är
är bladets möte

lågan brinner stadig
näri handen är trygg

säg mig näri förlorar lågan
fästet
balansen

säg mig
näri lågan åter brinner stadig

sant är det
näri andningen är lugnad

*

(du bjuder)

du
bjuder

i gryningsregnen

ögon
tvagade i källan

dina händer är
fyllda


ljuskimrande


rör du vid
ärren


jag sömmar dem nu
med rosendofter


följer hjärtats spår


spejaren
klargör
vilsenklangens
taggar


frigör mönstren

hans öra är
snäckan i havet

*

(rosennektar)

stilla
vandrar en gryningskvinna

ur skymningskvinnan
kommendrömd


hon bär i en hand
rosen
i en hand liljan

hon bjuder
en vilande dröm

ur kalken rosennektar


han ler i sömnen

viskar ömt
ett kvinnonamn

*

(träden in)

träden
har många blad


alla andas
ens
mening

lyssna skarpare


hör din stämmas
jag
är

Inga kommentarer: