lördag 8 februari 2014

den 8 februari 2014


(nattgryning)

du
vandrar i

nattens gryning

till hennes drömbädd


rör vid flodens
månvatten

*


(slocknadesloknade)


slocknade
slokar

lågor
 i

lanternaträds fingrar

hon omfamnar stammen
livsbarken släpper
gråter helt
stilla

bärnstenspärlor

hon lägger kinden till stammen


sträcker
gnistdroppar inom


väggarnas
slocknade


åter
andas

lanternaträdet

ljusfrid

*

(trollhassel)

bladen

bladen
där i trädlunden


skogens vaggandelugn

bladen
bladen
omslöt hennes fötter


guckusko
norna vinterblomma


bär kvinnans drömfärd


trollhasseln
viskar


kolibrivingars närhet


*

(käre)

käre
jag hör dig nalkas


varsamma är
dina steg


käre
du trampar ej ned

du vet
min samtalsvärnad


du vet
hur sköra
mina stigar är

*

(mesa)

i knytet
bär jag

sällsynta frön

frön
komna
ur

vindens stämma

komna
ur ängderna

bortom syn

dessa sår jag


här

i

denna cirkel



Inga kommentarer: