tisdag 25 februari 2014

den 25 februari 2014


(disögon)


diset
i dina ögon

så ber jag vindarna
skölja

dina
ögon

i källan
av

sjöns släppta
is


ur månvinden lades ett frö
i dina ögon

det
kunde du ej fördraga


detta dis
stiga in i soldis

*
(nattmoln)

ur en hand

i ett
nattmoln

sänks en låga

kedjor
rasslar
mjukt

i rökelsekarets gunga

lågan vakar
i sömnögas

slutna leende

*


(soldis)

soldis
tvagar

ängens slitna kanter

träden sträcker
varligt stammar

ur markers tinade
gryning


räv
skimrar

glider mjukt in i skogslä


morgonfågel
tonar in

kattens spinnargärning

*

(kom)


du kom
att röra vid det vikta
bladet

det vilket gömdes
av min smärta

det
vilket jag lindade
in

så hårt

med tråden av
vek

tillit

dessa möten

du kom att
röra vid
det vikta bladet

har jag aldrig sett
mig tillåtnas

*

(i mörker)

i mörkret
sitter ett väsen

instängd
kedjad


dömd
utdömd

ljuset når icke igen
de murade igen fönstergluggen

ljuset når icke in
i detta under grundlinjen

fängslad
slagen i bojor


i mörkret
sitter
ett

väsen

lyssnar till väggarnas
droppar

vaggar sitt liv
i tröstearmar

för att orka andas

en dag
kanske

jag släpps fri

kanske
får jag

leva en stund

*

(dilemma)


ett moraliskt dilemma
är att strida emot
hjärtats
droppe
hjärtdroppen

droppen vidgar
havet

Inga kommentarer: