onsdag 19 februari 2014

den 19 februari 2014



(bröstdun)

med bröstdunet
svanen gav mig

där vingar möts

med den fjädern
har jag nu dammat av alla askar


askarna
vilar

i ring runt mig

ädla
trädslag

jag lyssnar in
lyfter varsamt

det lock vilket talar

askarna
är nu

i denna stund
speldosor

*

(stelnadssteg)

yttrade ord
förlamade fingrar

stelnade
steg

det står en marmorstaty
i skogslunden

jag har sett den
gråta

näri
den stjärnan
rört vid ådrornas mening

en marmorstaty
i skogslunden

böjer huvudet
tanken

*

(anträda)

jag ser dem
anträda molndansen

silvervita bär dessas
liljevita fötter


alabasterträdet
viker ut
bladen
röda

akunja
rör vid spindelharpans
trådar

toner faller mjuka
in i flodens stenhand

de
bjuder mig in

i välkomnan

(sade)

han sade

du har nästintill
släckt din lykta

lanternan du så vackert
hängde
i detta träd

vad säger dig den hängde


han sade
andas in mitt lugn

låt oss
uppväcka
lanternan

du så vackert hängde
i detta
träd

så andas jag in

din gåva
i tacksamhet

till livsglöden

Inga kommentarer: