tisdag 18 februari 2014

den 18 februari 2014



(stundkorn)

i ängen
den vilken
pudrades

med stjärnmjöl
gnistrar

i ängen står en såningsman
mannen sår korn
stundkorn

mannen vänder ansiktet in i månvinden
viskar frågan
hur kan dessa korn gro
spira

hur kan hjärtbladen finna
mod


(vitpudrad)

vitpudrad
är marken

hennes morgonstigar
bär diamantmjöl


siktat
i stjärnhänder

skalen
är

seglande drömbåtar

*

(stamviskning)


stammarna
viskar

mjuka stämmor


furorna
reser

bergsvida mantlar

ögonen gnistrar
vita andningsblad

stammarna lyfter doket

rör vid
ögats
lins


porten glider
glider sakta upp


silverklanger ljuder
i de skridandes händer

stammarna viskar


mjuka
stämmor

*


(slutna händer)

jag
stiger in
i mina slutna händer


fingrarna
är täta väggar


släpper ännu in
springor av ljus

pelare
målar
golvens jord


jag fryser

så är värmen borta
så finns jag ej mer


endast
en skugga

i mina slutna händer

*

(säg mig hur)

säg mig
hur

hur kan jag vandra


i dessas
slitande
klor

klokäftar


tankekvarnarna mal
mal
mig sönder


det söndrade
förs samman


helt


kan du vandra


aromens essensstigar

*



*
(fattas)

älskade

käre

jag lyfte mina sinnen

in i skymningsskogen

jag såg
molnen klättra
uppåt

och berget
var ett vattenfall

fyllt med mjuka
molntassar


synen
skänkte
mina sinnen

ett
slags
ro

ty jag klättrade med
in i skymningen

käre
älskade

du fattas mig

Inga kommentarer: