tisdag 19 augusti 2014

den 15 augusti 2014


(med ord)


och havet
andas


vitt

ty sanden är vit
och molnen är vita


och havet
andas


grönt


ty träden skänkte pollen i regnets skyar
nu stegrar molnhästar sig
in i bilder av
klättrande
molnberg



hon

kvinnan
ror



en röst förtalte henne
vita näckrosor

de vita näckrosornas
hemvist



så har ni manat mig
så har ni kallat mig

att svara
vinden





med ögon
vita


tvagade i eldhav





och jag hör honom


han
med silhuettpenslar


skriva
caligrafi

med de ord
jag kan andas

inse

*

(havsband)


molnen
rör vid


min själs


skönhetslängtan



vinden flätar korgar


till havsband


en vidvingad landar
i stenhand



i cirkelns mitt


fem tärnor svävar i ring


en vidvingad
den skarpblickade


ser genom dimmans eldhärd

*

(nattkupa)

i natten
kupade jag

handen


sjösatte ekan


åror flätade vinden


bar stämman till
den vita dukens solfjäder


molnen skingras
i havets skuggor

*


(bergsstigsmöte)

hon viskar
in i stranden


däri bergens stigar mötas


det
hjärtas sång


hon hit tills

aldrig
yppat

in

*

(handslutna)

de sluter händerna
i kretsen av stenar


stenväktare
lyfter


grånade segel


händerna sköljer
synen


varvid grånade visar
pärlemorblad

*


(ängsgula)


ängens
gulnade blad
lyfts


skriftkällan är en hand
av ellipsers möte


knoppen en lotus



släpper
trenne
gula


kanariefåglar fria

*

(alltidvar)


bida
är insteget till tima



tima är en klang
från källorna i körsbärsdalen



en geisha håller en silverklocka
smäcker mjukt i kuddarnas alltidvar


tumme
pekfinger


kysser varandra
i svarston

*

(”)

väntan är ej ett slutet blad
kanske mer ett tålamodsövande

*

(”)

en droppe andas allhavets sånger
inte en enda ton är förlorad

*

(”)


bida är insteget till tima
tima är en klang från källorna i körsbärsdalen
en geisha håller en silverklocka
smäcker mjukt i kuddarnas alltidvar
tumme
pekfinger
kysser varandra
i svarston


Inga kommentarer: