tisdag 26 augusti 2014

den 23 augusti 2014

(blomsvar)

låt mig
med denna fjäder


detta dun
detta strå

kittla ditt ansikte


kan du

uppleva berörelsen av
sakthet


låt mig
låt oss

vara pantomimiker


och

ser du molnens förvåning näri
solvingar lyfter dem ur tyngden

så många tankar
tänker


ser du

fåglar lyfta regnen ur marker
ser du brudens pärlbeströdda slöja


kunde jag
så vara
en fjäril vilken svävar i dina ögon

ögons pelarsalar
skulle jag leda dig


till den blomman
vilken svarar din huds
uppenbarade
stämma


och allt detta ber jag drömväverskan bära till dig

*

(molnfjädrar)

molnfjädrar
svävar

ur

var

vikes täcken samman


och
ängar är

mjuka

omfamnsbolster


bär
tröttade steg

in i
fjäderlätta


silverklanger

*

(andningsstrimma)

andningens
första
morgonstrimma

andas

andas förvåningens ögon

regnkatter
slumrar

in under
rönnarnas
eldpärlor


fingrar
släpper

skrivna verk

in i
markhägn

*
(solfåglar)

solfåglar

sluter vingar

runt
om

dagens sakta
vaknande


gräset

gräset breder
drömstrån

in

i väverskans
händer


hon väver
i

stillhet


stigarnas
mattor

*

(violintystnad)

violinerna hördes tystna

i natten
föll

droppar


talade med
klicktoner

*

(”)

det talade är inte alltid händernas språkgärning
tystnaden är iakttagelsens bladverksöppnande

*

(”)

du kan höra allt
i den stund du ber din egen stämma stilla


Inga kommentarer: