tisdag 19 augusti 2014

den 19 augusti 2014


(mantelfall)

manteln
låter jag
falla


i mjuka veck
vågor


runt mina fötter
vrister


är en öppnad molnblomma


jag andas in förståelsen
av mina stigar



bjuder
er alla


ber er
farväl



önska mig far väl


så säger jag till er
far väl
lev edra livsstigar

*

(huskroppar)

huskroppar

reser sig

upp


högt upp

över


fågelskogarna

där syrener
där kamelia
samlades



kaprifolen
rörde vid hennes fingrar
hon sträckte sig


varvid
de kysste hennes ögon

*

(paradisäpplen)


trädet
bär

paradisäpplen


minns fåglarna
vid ett vattendrag


hur rötterna
värnades av en man
med värnande fotblad


till dig fruktmakare
skänker jag den sötma


vilken så få
uppdagar


ett äpple faller
i en mans hand

händer

han lyfter vingar
ur ett vattendrag


trädet susar
fröjd

*

(kavlar)

kavlade de ut
alla mjuka former


lade nät av stål


svärtade vägar


stenar
kved


hon andades svårt


träden
tände eldar


kvinnor målade ögon med
rötter
kanjal

målade
händer med henna


glöden brinner allt jämnt

ibland
ser

stadsbyggare glöden skymta


när
blodstårar


målar
huskropparnas väggar

*

(”)

kanske byggde de städerna en gång
till att sammanföra det splittrade

*

(”)

sätter du ditt frö kan du lämna det
eller
du kan vara i växandet in i fruktmognaden


Inga kommentarer: