tisdag 19 augusti 2014

den 16 augusti 2014

(stigvågor)


varför viker du kronhänder in över mossan

så gör jag
ty dessa pärlor
vilka stiger i skymningsdaggen

skimrar så vackert
till piltäljarens syns


nästas i mockasinernas  stigvågor



ser du henne
vilken tillsäger
ormarnas spiraler
in under stenarnas kupade hav



och kupolen för ormarna
skimrar av rubiner i takhöjder



och ormarna är ormar är icke ormar
dessa viskar nåden ur tyngden
ömsar skinnet
till vidare
färder



hon lärdes av hon vilken vandrar i allom
hur gryten är grytor
i gryningsblommans örthav



och täcket de virkade var stjärnor
somliga säger lapptäcke
jag säger stjärntäcke



snart lyfter de baldakinen
in i höstanoms nätter

viskar


lyssna till sommardansens fröjder
nu stiger danserna in i ditt bröst

in i

din
källa

*


(bladtömda)



jag vaggar dig
i mina händer


blad
med tömda
tecken



gnistan antänder
slocknar



jag blåser askan
in i vinden


reglar dörren
till kammaren


ler
in i den slutna väggen


eldhieroglyfer framträder



sakta
tystnar ljuden

inom mig


*

(ja, jag vet)



ja
jag vet
att jag finns


de säger så

ändå

finns jag ej


trots att jag känner smärtan vina
i kroppen

det var mig
tidigare
en tröst


frid
önskar jag mig nu


i det
medhavda

*

(näckrosvita)


näckrosorna
de vita


rör vid andningens strömmar


stenar
stiger

upplöses


berg
pudrar marker
med pollen


stenrosor
väcker


ökensonatens djupa glöd

*


(du sluter)


du sluter
ögonen

mina

i dina händer


bergsstigar har viskat länge


sjöbladen
är skrivna


med malakiters tårar


gräs bär
blå

safirer

*


(renfana)


renfana
drömmer du


om björkarnas skägg
lava


lavastenars glödande
ånga beslöjar


furornas ansiktstoner



blåvingad
bjuder oblater


i skogscirkel
smälter


förglömdas stelnade leder


gryningskällan
stiger


ur
rothav

*

(”)

skulle den ej vilja bli fångad
skulle den ej fångas
skulle den ej vilja lämna denna tillvaro
skulle den ej lämna

*

(”)

slå ej ditt ansikte i motvinden

den vinden kanske är din medvind

Inga kommentarer: