lördag 9 augusti 2014

den 9 augusti 2014


(klätter)

jag klättrade
högt upp i träden

orchideer
viskade vägen


kolibri¨
bar mina ögon


kyssta av
tystnad

en man syntes
vika undan monsterablad

letade efter steg


en droppe
syntes falla

in i ett spår

han ser droppen spira

han flyr

*


(bäddlyft)

molnen
lyfte mig ur bädden
svävade fri


silvertrådar
snuddade vid varandra


här och var
var och här

flätandes samman


i gryningen
håller de händer
i den kärlek vilken

benämns
ömhet

*

(ja, jag såg)

ja

jag såg
rosenbladen virvla
i natten

  träden blåste rosentranor
in i skogarna


skogarna
där bambu tonar

där folken lever
den skolade rörelsen


och jag önskade mig bergens
närhet

*


(ordsparvar)

ordsparvar
lägger huvud
i sniska

pickar

släppta
frömognader

komna ur blomhavs nederbörd

gnistor av
mognad

*

(viskanderörelse)

rörelsen viskar


se mig
teckna
ur

rörelsen

livets färder

färdig är icke bilden
i stilla


ur mig stiger

väsenstoner

viskar

rörelsen

in i barnets penslar

*

(hagrop)


vem ropar
i hagen


det gör han
vilken vallar
molnen

molnen i himlars ängder


han ropar
dem alla
ditin


ditin stängsel
ej är satta

*

(”)

ser du knappnålen
denna nål är en bra bild av livet
det så kallade huvudet står i himlarna
spetsen står i jordarna
knappnålen har en enande verkan
när du
brukar den till dess samt ditt bästa

*

(”)

det mesta har en illusorisk gräns
det finns nycklar att låsa upp gränserna
det mesta är egenbegränsningar

*

(”)


kanske var det molnen de såg när de talade kärlekens vingar
säker är jag på att det ej var brådskan
ej hasten

molnen har en vacker förmåga
ja, flera
en heter
stilla rörelse även när stormar härjar




Inga kommentarer: