lördag 30 augusti 2014

den 30 augusti 2014

(jordnära)


hon

rör med fingrarna
vid jordnära


reder ut
sommarrankors trassel


solstrålepensel
rör vid skalbagge svart


tusenfärgers
djupskimran

när skalbaggen slinker
in
under


akvilejors
nu violetta blad

grönskan är släppt nu

in i
höststämma

*

(nu)

nu

har jag sömmat
med dubbla

taggtrådsstygn


i
nätternas
dagskov


i lampans sken


insåg
skenet ver
skenet

av

en låga

brusten av
tvångströjan

de knäppte


runt

min kvinnokropp

insåg det icke


sju
näktergalar

pickar på
stygnen

inse kan jag ej varför


sömmar

ett varv till


med
taggtrådsstygn


fingrarna blöder


sju näktergalar
lägger vingar om

vaggar nålen


kolibri
kysser mina ögon


tvångströjan
får bli

min hud


min livgördel

den
håller mig samman


så viskar min arma kvinna
till kolibri


till sju
näktergalar

till
taggtrådsstygnen

*

(trodde)

trodde jag

det var
dun

vilka svävade
i

natten

huvudet vilade på kudden

trodde jag

det var

kuddens var
vilket brustit

såg jag
kammaren fylld med
vita undulater


och detta var
bar en hamn

in i skogshögas rymd
fallskärmen landade
i

mina händer


linorna är tolv
det

kan jag klart se


och den trettonde
är ett frö

i vardandes vida

*
(tondyningar)


fält

målade i
helhet


elden förtäljer
verken
verkan

målar
kan
ske

väggarnas ark

så seglar vi med arken
till den grönskande sagoön

där molnen är träd
träden är moln

där sagorna viskas av
skeppen du benämner moln


tonen de sjöng faller in likt mjuka dyningar


*

(trädda band)


och jag trädde alla dessa ansikten

som vore de pärlor
på ett radband

bad mina böner
försökte

vara till lags


svaren uteblev

nu ber jag
helt

andra böner

ibland
snubblar jag

*

(”)

hur kan det komma sig
att människan vill
vill utan egentlig vilja
vill lägga det gångna bakom sig
sägandes att det ej finns
samtidigt med att hon letar antikviteter
gamla föremål sägandes att de andas liv, patina
samtidigt säger hon att de är billigare än nytt

märkliga täckmantlar
täckmantelsjämförelser

*

(”)

kan du i medvarande närvaro
inse att allt detta görande är ett intressant studium
kanske friden infinner sig eller som det sägs;
då har du kommit långt


Inga kommentarer: