onsdag 1 oktober 2014

den 1 oktober 2014

(silveröga)

hon vandrar
i natten


ansiktet är vänt

in i silverögats
vidgade
pupill


hon stiger in
hämtar
i löfte


synens ögonblick


varsamt
planterar hon
detta kristallfrö

i jordmånens händer

hon sover dag
in

under
mossans täcke

*

(täcket)

de gav mig
i nattens höga andning


täcket

gnistrande
diamantglöd


värmde
mina frusna
fingerknoppar


i mitt inre syntes
vitfjärilar sväva


syntes
mina bara grenar
med spjut


sakta täckas med blad


ännu
tvenne av dessa nätter


bidar du mor


sedan giver jag dig
blå i gåva

*

(rosenlugn)


lugn
skådar rosen
in i solmoln


nattens rena klarhet
är

tårar

rörda av
stjärnor


fåglar
höljer henne

i vingar

*
(du väna)



frys icke
du väna viol


jag bäddar moln
runt rötterna dina

*

(ur skepp)

triliter
manade in i vidhjärta



där steg jag
ur skeppet

buren av mässande


moai lyfte facklor


lade mig ned 
i visshet
lindade tystbladet runt mig


ske
må ske

klarning


däri
syntes han


nalkas
genom trädens grenar


lätt

rörde han vid
kristallbladen



havet råmade
korallgräset rörde vid stranden


han öppnade handen
blåste orden trenne till



ordlöst
öppnades mitt hjärta
in i svar

kom



han avklädde mig lagren
av skydd av värn
skälvde gjorde jag i vinden


han kysste
min smärta


visade i renhet
den tillit jag glömt
därmed
svek


han öppnade stämman
svikit tilliten har du ej
dina segel brändes


han rörde vid askan
moai målade jordehuden med


jag öppnade den stämma
jag slutit


dig
min älskade
är


den tråd

sländan spunnit
till vävens helande
du min älskade är den saknade vingen



vad annat kunde jag i sömnen
än att le till
var det
dumhet



tystbladet
lämnar jag ej


och mossan förblir mitt täcke



så hördes facklorna fräsa
näri regnen steg ur stenarnas rötter




minns detta
ögon


mina ord är icke
riktade

*


(”)

visst
är vägarna många
ändå är de en
ty hur du än försöker vända vrida vägarna
är namnet de bär
förening
förenande

*

(”)


du kan välja att hoppa i zick zack
men
säg mig
är det icke skönare med mjuka steg
för alla inblandade parter

*

(”)

molnen i dina ögon är
inom citationstecken; bara
solskugga
se hur solen belyser skuggan
det är sant
det kan vara månskugga

*

(”)

kan ditt görande icke vara utan baktanke
är det kanske bättre du låter bli det görandet
baktankegörandet är icke kärleksgärning, frigärning
ej heller gärning
är helt enkelt
baktanke
slughet

Inga kommentarer: