torsdag 16 oktober 2014

den 16 oktober 2014

(maskrosbädd)


maskrosen
i höstbädd

fyllde
dikesrenen


viskade med mild stämma

lyssna till
sparvarnas
tonarter


skogen
den lyssnade

stenar steg ur mossan


en larv
ur

nässla


vaggade
böljade mjukt över vägen

jag frågade larven den mjukasvarta
är du vaken än
fryser du ej

larven vaggadeböljade
mjukt leende vidare

är du
vaken
än

fryser du ej

visste jag svaret

vi vandrade in i ängen
värmda
*

(sorgesystrar)

systrar
i sorgen


låt oss lyfta


cypressernas
ädelstenstårar


röda färgade de skuggan
in i guld


systrar i sorgen
låt oss dansa
i den glödande sanden


följa
cypressfåglarnas färd

*

(träd)

träd
in i min famn


bred ut grenarna
kvistarna


uppdaga
magnolias
nakna tonhav


susa
i vindens hav


bred ditt täcke
över mig

*

(allt)

allt
det jag trodde
trott

föll isär

oåterkalleligt

upprepandes


i sprickorna
springorna

blickar de osagda orden

*

(”)

stegen
kliven
gången
borde vara det steg är
nämligen lyftade

*

(”)

de vilka brukade band till att binda grindar, staket, gärdesgårdar
hörde vindens rörelse
det var innan dogmerna spikades fast

*

(”)

den yttre bilden är bara höljet
skalet till bladens verklighet


Inga kommentarer: