torsdag 23 oktober 2014

den 23 oktober 2014


(alar)

han
vandrar till alarna
ber alarna
till


ramen böjer han mjukrund
cirkel
cirkel
kom


alen den hör
alen den böjer
ramen

till huden
han spänner

vid elden sitter en man
i cirkel av stenar
avklädd
allt

inväntar
den han
är

möter
är han
den

vinden susar
den du är

klädd lyfter han trumman
smeker huden


hör hennes stämma
hjärtstämma


stämmer
in

i elden ser mannen
henne

dansa

han ler

*
(stöd)


jag håller
boken
i min hand


den är mitt stöd


min vandringsstav


begär ej av mig
att jag skall minnas
hur skulle jag kunna minnas
varje denna ordgåva
ädelstensgåva


doften

doften lever i boken

jag håller boken i min hand
*


(ur kristallbergshänder)


skålen
gavs ur

kristallbergshänder

prisma
prisma

skimra dagens färder


rena sotade
takens inreåsar


skålen målar
med solpenslar taken


in i regnbågsfärder

*


(han sitter)

vid elden
i skogshuset
sitter han


täljer med silverblad
i hand


skeden
sleven
till mildgröten


kvinnan kokar


mildgröten att läggas på såren
livsslag givit


runt fötter hans
ringlar träds
lockar

spånor
i lyssnandering


här i stugan
är gott att leva

så andas eld
jordat golv
timmer
tak

*

(vallare)


vallare
vallare


vallar vind


nyfiken dansar vinden
in

över marker

in
i


bäcken

fjällbäckens porlande sånger

vallare
vallare

lutar sig till bergsstam

såväl
nåväl

dansa min vän

*

(”)


moderns; den havande
hav ande tynger nedåt
så är andens vilja

*

(”)

kroppen vill gärna stiga uppåt likt en ballong
tänk så lätt den spricker

*

(”)

du är alltid en moder
det vilket kan vara svårt att se
är att hjärtat är din moder
samt att modern håller din hand samt viskar

kom barnet mitt kom

Inga kommentarer: