tisdag 7 oktober 2014

den 7 oktober 2014



(svartlagd)

det svävar
svartlagda
skuggor


över mig


vingar viner


närmre
allt närmre


huvudet böjer jag bakåt


tanken
nacken är

en ring


spänd


pilen jag släpper


klyver tystnaden

*

(regnsvall)

regn
faller in

i mjuka vågsvall


vänder
trädansikten
in i fukt


tonandesigill öppnas
i dalarnas silverskogar


var jag

ett av alla dessa
smältande

oblater

*

(vågstig)

vågorna
stiger

sköljer in


i visshet av
att vågen ej är våg


stiger jag in


upplever
vågens

följande cirkel


vågen är
en cirkel


i vågens öppnande skjuter jag
släpper jag

pilen

pilen vilken klyver
den spända hinnan

*

(den ön)

den ön
ser jag


och jag vet ej vart
strömmarna för mig


den ön ser jag


och jag ser dess
övergivna stränder


ser
ser

rör vid min hud

så stiger havet
in

över

*

(”)

kanske vänskap är de vilka stannar i medgång
kanske ovänskap är de vilka dyker upp i din motgång

flykt har många uttryck

*

(”)

varför fly det redan flydda
flykt leder bort

*

(”)

det går att bryta ringar
det går att hela ringar
cirkeln
är en obruten verklighet
cirkeln steg ur drömmen
den
cirkeln håller i drömslädens tömmar


Inga kommentarer: