tisdag 7 oktober 2014

den 6 oktober 2014

(vänt)


hon vänder
ansiktet in
i


eklunden

lyssnar till stammarnas gåvor



och mossan bär
doften av

vandrarens steg


hon lyfter en droppe dagg


andas in
ekarnas sannhet

*

 (lönnguldhav)

mina ögon
badar jag

i lönnens guldhav


koppartoner
ljuder


i

vindens
stilla
lugn


ur nattregn glittrar


diamanter
kristalljus faller in

i skogens böljande
höstmognad

*

(avklädda stigar)

jag kan se
dessa stigar


avklädas

ärren
ligger blottade

en åker
sådd

med

visste jag vore vad

mönstren är
trasslade
stampade
trampade


och jag skall
låta

drycken mogna

sila sörjan
in i klarhets rubinglöd

*

(buffelgåva)

det blåser
en ton

i hornet bufflarna släppte

detta
horn

till den
vilken svarar
jorden

jordevindens djupa
magmaglöd


det blåser en ton
ren

i hornet

han gavs i handen

*

(”)

det rena är städse närvarande
ser du
allt smutsat
stier upp ur sandbädden

*

(”)

det täta är sinnesrörelsens djupnad
orkar du stiga in däri
förbliva i detta täta
ser du origos oas

*

(”)

ökenkällan har du i ditt bröst


Inga kommentarer: