onsdag 8 oktober 2014

den 8 oktober 2014

(palmblad)


palmblad
lagda


skänker tak


hyddan
en vibrerande ljudkana


skänker
rymd


sanden
i månsilver


skimrande siden
hälld ur pärlemorblad



sjöstjärnor
glittrar

viskar


spår


i havsnära



där


där


andas
fridsnära

*

(hade)

visst
måste jag väl få drömma


hade ni
lyssnat


på mina drömmar
alla mina drömmar

hade ni hört
att de

leder bort

*

(saknaden)


saknaden

är det malande hålet


ett svart
gap


vilket äter mig


utan
brådska


svävar det runt

*


(tyd ej)

tyd ej
mina fingrar


smärtan
viner

genom vener


blåsljud
ur


flämtandeblå


återhållen andning

*

(vägguret)

jag hör
väggurets blåsljud


den ojämna rytmen
pendeln vilken längtar in i klang

sackar
alltmer

klangen är
ett vissnat löv

vägguret
det ej
uppdragna

ur träsken
ur dammens allt tätare slemgräs

min hand
är slagen i rot

orkar ej
lyfta

handen

*

(”)

visdomsord kan vara piskrapp för själen
när visdomen ej är änglaord

*

(”)

varför skall jag säga ord
allt talas redan i allt

*

(”)

det är lätt glömma i yrväder att
allt är gudomlighet
kärlek

*

(”)

hudar kan vara i så kallad olika densitet
var förvissad i att de har exakt den tjocklek
bäraren orkar bära

*

(”)

det lever ögon vilka ser in i allt
ögon vilka skalar av skalen
skalen är där
dessa ögon
ser in

ofta bär dessa ögon smärtregn


Inga kommentarer: