torsdag 15 december 2011

ad verbum























visa mig


till

de blanka

städerna



däri

allt

är



blankt



minnesblankt





vem

talar





törstar du



se



sandens

rubinstrålar



kupa

händer



till dig





vem

talar



jag ser dem

sitta i ring



är de kvinnor

är de män

hur många



i drömbladet

vet jag

detta är kvinnor

visdomsbärare



de vakar



i mitten ser jag ett knyte



ett barn

en kvinna



kvinnorna är tolv

rosor



runt



henne de vakar

med



vem

talar





vindfadern klär sig i stormögon



vindmodern klär sig i stormögon





stämmor

brister





av spända strängar





ryter gör lejonen



i skogen



svara gör snöleoparden



i bergen





kvinnan

i skyn



mildrar ögon





vindfadern

vindmodern





lägger stormens öga



i skrinet





av ebenholts

med intarsiasömmar av rönn





vem

talar





de långhalsade betar i frid

tingelitangblommor ur paraplyträd



gyllensanden andas

sandrök

gnistrande



så många ringar

har lagts



runt din hals



du stolta massaj

dina ögon



glittrar

av hennes



mjuka rörelser



du hoppar upp till solängen

skänker henne



en solbladsfjäril

i ögonkälla



i natten vakar ni

över eldens hus med edra händer



vaggar

stjärnbarnen in i dröm



i himmelsängen

andas stjärnvioler



de långhalsade



tingelitangblommor ur paraplyträd



gyllensanden andas

sandrök

gnistrande



så många ringar

har lagts



runt din hals



vem

talar





du står inför sagobrunnen

med en nattsärk vilken blivit

alltför stor

du släpper den ned i det svarta vattnet



för en stund

ser det ut att vara blank

indigoblå

indigogrön

tjära



perylenblågrön



nattsärken är kanske en alruna

en alruna med grenar långa

rötter



vilka gråter blod

av de

ohörda

hörda



i det du släpper in alruna i sagobrunnen

hör du

skriet



skriet vrider sig i månvarv



barnet skriker

vid ljusmötet



detta kallas för att födas



alrunan

löses

upp





alruna

möter stjärnvälden



vattnet klarnar



du ser



blanka städer



visa mig

till

de blanka

städerna



däri

allt

är



blankt



minnesblankt





vem

talar



trumman har ljudit i nio dalar fyra åter står



det krusade havet vitnar

tårar faller över hennes kropp

tindrande tindrande markängder

smeker dina fötter



avtrubbade händer ligger utslagna

spetsar har slöats uddats av



och regnen strömmade i trenne vingblad

trollsländan

dagsländan

nattsländan

bar

i trenne vingblad fortfor strömmarna

genom flodernas kropp

reste vidare i ringhavs stjärntändares

lågors andedräkt

och örtagårdsögon

steg upp över solranden



en sak har jag önskat i det tysta

att se mig vacker i dina ögon

solfläckar slöt grinden runt cellen



korpmoder slog sina vingar

kastade mig i flodens silverhängen

gjöt myrrah

basilikum och timjan i ögon

rosmarinkvistar blommade i mitt hår

drack salviabladens vidgande

lavendel lugnade smärtregnen

en sak har jag önskat i det tysta

att se mig vacker i dina ögon

solfläckar slöt grinden runt cellen

julrosen

helleborus

släppte slutna vitblad

bar mitt ansikte in i darrgräs vita plymer

åkervinda lyfter blåregn

ur poppelns krona



flyg fågel

flyg ut ur mitt bröst

rör vid hans örsnibb

viska

brusande snäcka

viska

i dina ögon sköljer

min av dig

skönhet



vem talar



hon lägger sin skärva

i aftonvindens vinge

varligt bärs livsskärvan in i aftonhav

vaggas av stjärnmoder

förs av tempelvinden

in i tempelstäderna



var har du varit min rosenvinge



vandrade gjorde jag

fötterna sjönk allt djupare

händer drog dem underifrån

kämpade gjorde jag

år ut och år in

förgäves sökte jag stiga ur

de greppade allt hårdare runt vristerna

blodet försvann

insåg det lönlösa i denna kamp

enades med kampen



det var i den stunden rötterna

rötterna underifrån vävde mig en matta

hindrade mig från att sjunka

dras ned under ytan



fråga mig ej hur

plötsligt

befann jag mig vid floden vilken flyter

under över in genom

flodvingar bar mig till havsklippan

där pärldroppar visade mig lerkrukans väg

de bar mig vida in i lugnade skogar

lade mig under

de korsade trädens kronor

blommade vita bladen

lämnade kronor

vita fjärilar målade luften

väcktes av jaguarens vakandestämma

kolibri fuktade mina läppar

örnen bar mig till



hon lade skärvan i aftonvinden

du finner mina ord i lerkrukan vid dina fötter



du frågar var har jag varit

fråga mig

var har du kommit

och jag svarar dig

hit har jag kommit

i mitraskogens andning



vem talar



ja

mina ord äro långa

läser du orden med guldstoff

ur dina ögonbrunnar

läser du orden i den upplösta

längdens rytm

jambgång

fyller

dig



vem talar



månskäran sträckte ut sin hand

snipan seglade på isflaks pussel

blixtar gnistrade blåeldar

isflakspussel lades till rätta

vandrade i isarnas djuphöga stigar

strålades in i himmelsvida kristallbergen

klangerna

klangerna spräckte alla tankar

glasfjärilar flögo fria in i purpursolen

smälte farhågors upptornade segel

vandrade i mjuka molnländer

sjönk ej igenom mossan

andades gärdsmygen

falken löste hökens vingar

svanar bar mig i hamn



och sälarna flög in i solen

valen svalde suckans delfiner

lyfte havens nedtrampade



draken rörde vid törnroshäckens svarta klotaggar

hon grät röda tårar varur taggarna skingrades

bladens gröna smaragder bad tårarna blomma

så gjorde de

valen vattnade rotstocken

med renade suckarnas näring

kaskadregnen glittrade

muren vittrade och sanden strålade rubiner



du frågar var har jag varit

fråga mig

var har du kommit

och jag svarar dig

hit har jag kommit

i mitraskogens andning



vem talar



vandrade in i träsk

in i sumpmarker

moskiter svärmade sög musten ur mig

klådan steg upp färgade ögonen gula

iglarna sög ur mig

blodet försvann gavs åter i

röda sidensjok fyllda med budfjädrar

hängande grenar höll mig kvar

höll mig uppe

krokodiler vakade med mina stigar

i skimrande röda grottor

sejdade tecknen

hennes ögon följde

min bleka huds skiften

bar mina andningsskålar i sina händer

var gång jag tappade tråden

snurrade hon sländan

skräddaren sömmade i eldflugors sken



spindelväv klibbade fast

över min kropp

över mitt ansikte

trattminören mötte

svarta änkan visade sorgens väg

hon viskade

det krusade havet vitnar

tårar faller över hennes kropp

fukten smetar din klädnad åt

andas dig lugn

allt är ej det

det ser ut att vara

ödlor salamandrar tände lyktor

lyktträden vajade vind

spindelmor rättade till skruden

den vita puman förde min väg

lade mig inunder granens mantel

ugglemor

satte sig på min vänstra axel

pilande streck syntes i månsilvrande

de pilande

råttor möss sorkar

himmelsfingrar målar

norrsken sydsken

lemurien

lemuren sitter i martallen

vakar med ekorren över stjärnasken

insåg att de vävde mantel till en kvinna

lades över mig

rann nedför skuldror

tvagades i daggkåpebladets brudslöja



hörnen har dragits samman till en

fågelmannen den vilken viskar med träden

ledde hästen

ryktad blänkande till



rid till stranden av de blågröna

perylen nejderna

däri andas

hennes kopparskimrande helelses ögon

till dig



sätt dig vid elden

invänta



jalusiernas uppstigan

i morgonvinden

bege dig in i marknaden

narren tar dig i hand

dansa i bjällrornas knoppars öppnande

inhandla den första apelsinen du möter

med myntet du gavs i ditt hjärta till detta

apelsinen ser sigillet

bryter skalet varsamt

klyftorna faller ut

soldroppar skänker dig vandringsnektar

där allt dras samman till ett



knuten vilar i bergets vagga

draken

drakmodern väntar din stig däri

klyftor slutas samman

seglade mig in i berget det högra

i bergsdalens sång

hon bäddade in mig i fällar

såg knuten lösas

fördes genom labyrinter lagda

uppför stentrappans vindlande innandömes höjd

sju domherrar öppnade bergets skådaröga

toppens port



skimrande väntade den vita vargen

vakar med mina steg i ögonfjädrar











hon lade skärvan i aftonvinden

du finner mina ord i lerkrukan vid dina fötter



du frågar var har jag varit

fråga mig

var har du kommit

och jag svarar dig

hit har jag kommit

i mitraskogens andning



vem talar



ja

mina ord äro långa

läser du orden med guldstoff

ur dina ögonbrunnar

läser du orden i den upplösta

längdens rytm

jambgång

fyller

dig



flyg fågel

flyg ut ur mitt bröst

rör vid hans örsnibb

viska

brusande snäcka

viska

i dina ögon sköljer

min av dig

skönhet



en sak har jag önskat i det tysta

att se mig vacker i dina ögon

solfläckar slöt grinden runt cellen



visa mig

till

de blanka

städerna



däri

allt

är



blankt



minnesblankt





vem

talar





du frågar var har jag varit



fråga mig

var har du kommit



och jag svarar dig

hit



är jag kommen



flyg fågel

flyg ut ur mitt bröst

rör vid hans örsnibb

Inga kommentarer: